Frekvens-sider Båndplan Amatør- og privatradio Brand og redning Falck Diverse Fritid Fly Militære fly Navigation, satellitter mv. Kommunalt, offentligt mv. Maritim Militær Politi Radio & TV Typegodkendt udstyr Transport Vagt og sikkerhed Efterlysninger Visning Vis i fuldt vindue Download som zip-fil SDFI frekvensregister Søg Download data Placering af sendemaster Scanner Programmering af scanner Kommentarer, rettelser, opdateringer m.v. til siderne er meget velkomne. Send e-mail til:
Adressen er vist som et GIF-billede for at undgå spam. I tekst lyder den: dkscan2 snabela dkscan punktum dk. Siderne vedligeholdes af Per H. Nielsen Facebook: http://www.facebook.dk/dkscan Gæster: 42, Medlemmer: 0 ...
flest nogensinde online: 574 (Medlemmer: 0, Gæster: 574) den 18 aug : 16:24 Medlemmer: 2560 Nyeste medlem: ErikS | Navigation, radar og satellitterSidste opdatering: 29-april-2015 Navigation og pejlingYderligere information om flynavigation kan findes hos Trafikstyrelsen Engelsk side med billeder af navigationsudstyr: UK Aviation NavAids Gallery Bemærk at landingsbaner nummereres efter kompasretning, så f.eks. bane 22 i Kastrup ligger på 220 grader. L (left) eller R (right) betyder blot, at der er flere parallelle baner. VOR (VHF Omnidirectional Range)Radiofyr, som sender i området 108-118 MHz. Det anvendes ved såkaldt "en-route-navigation" samt nær lufthavne. På frekvensen udsendes et fast rundstrålende samt et retningsbestemt signal, der roterer med 30 omdrejninger pr. sekund. Herved opstår en faseforskel mellem de to signaler, der i VOR-modtageren omsættes til en retning (man taler om 360 radialer). En VOR-station identificerer sig ved at udsende sine kendingsbogstaver i morse. DME Distance Measuring EquipmentOpstilles sammen med VOR eller localizers og anvendes til afstandsangivelse, som navnet
angiver. Disse er frekvensafstemt efter den localizer eller VOR, ved hvilken DME'en er
positioneret. Fra jorden sendes i frekvensområderne 978-1087 og 1104-1213 MHz, mens
flyene sender på 1041-1150 MHz. Tilstedeværelsen af DME angives i nedenstående
oversigter ud for den tilknyttede VOR eller LLZ. Princippet for DME er, at der fra
luftfartøjet ("interrogator") udsendes en spørgeimpuls, som modtages af
DME-senderen ("transponder"), der efterfølgende udsender en svarimpuls til
luftfartøjet. Den tid, der forløber, anvendes så af flyets DME-anlæg til beregning af
afstanden mellem fly og DME-transponder. I de følgende oversigter er DME nævnt ved deres
såkaldte kanalnummer, der afhænger af VOR- eller Localizer-frekvensen. Aht. SSR anvendes
i praksis kun kanal 17x-59x, 70x-126x, 17y-59y og 70y-126y. TACAN Tactical Air NavigationMilitærets pendant til den civile VOR/DME. Til tider anvendes TACAN'en sammen med en civil VOR, hvilket kaldes en VORTAC. Da der i princippet ikke er forskel på TACAN og VOR/DME ud over om anvenderen er militær eller civil, er TACAN'erne i nedenstående oversigt blot forsynet med en markering for, at der er tale om en TACAN.
LocalizersEn localizer (LLZ) anvender frekvensområdet 108-112 MHz og er placeret i landingsbanens modsatte ende i forhold til, hvor flyene lander. På en localizer udsendes et signal, som er moduleret med 150 Hz såvel som 90 Hz. Via en speciel antennekonstruktion i localizeren vil man i flyet overvejende modtage signalet moduleret med 150 Hz, hvis man befinder sig til højre for den korrekte indflyvningsvinkel ("blue sector"), mens man til venstre for hører 90 Hz ("yellow sector"). I den korrekte indflyvningsretning ("localizer beam") høres de to frekvenser lige kraftigt. En localizer identificerer sig ved hjælp af et kaldesignal i morse. GlidepathEn glidepath (GP) Anvendes til at bringe flyet ned i en forsvarlig nedstigningsvinkel (2.75 - 3 grader) og sender i området 328.6-335.4 MHz. Ligesom ved localizeren moduleres også her en bærebølge med 150 Hz og 90 Hz, således at disse kun modtages lige kraftigt i den korrekte nedstigningsvinkel. Marker BeaconsVed nogle landingsbaner er der opstillet markeringsfyr, der alle sender på 75 MHz. Outer marker (OM) er opstillet 5-10 km fra landingsbanen, og udsender morsestreger moduleret med 400 Hz opad i en vifteformet udstrålingssektor. Middle Marker (MM) findes ca. 400 m fra landingsbanen, og sender skiftevis prikker og streger moduleret med 1300 Hz, mens Inner Marker (IM) er placeret ca. 75 fra landingsbanetærsklen og udsender morseprikker moduleret med 3000 Hz. Marker beacons er ved at blive fortrængt af det langt mere nøjagtige DME, og Inner Marker ses stort set ikke længere, da den er blevet overflødig som følge af flyenes hastighed nutildags. Hvis et markeringsfyr ikke er tilknyttet en landingsbane, men er placeret, så det kan anvendes som et rapporteringspunkt på flyruten kaldes dette en "Fan Marker" eller "En-route Marker". Passage af Outer Marker, Middle Marker og Inner Marker tænder hhv. en blå, gul eller hvid lampe i flyet. ILS Instrument Landing SystemDen samlede betegnelse for localizer, glide path og marker beacons. I danske lufthavne anvendes normalt enten DME eller marker beacons på en given landingsbane. I nedenstående oversigt anvendes forkortelserne OM (Outer Marker) og MM (Middle Marker).
Locator og NDBIkke-retningsbestemte radiofyr til flynavigation, der sender i mellembølgeområdet. Ud fra et radiofyr kan flyet bestemme retningen til dette, mens en krydspejling mellem to radiofyr, vil kunne give flyets position. Locators og NDB'er (Non-Directional Beacons) sender i mellembølgeområdet (315-435 kHz) og er inden for de sidste ti år i nogen udstrækning blevet erstattet af VOR. NDB'er har større rækkevidde end locators og er ofte placeret sammen med Outer Markers, mens locators er tilknyttet de enkelte landingsbaner for lufthavnen. Udstyret til pejling via radiofyr kaldes radiokompas eller ADF (Automatic Direction Finder) og fyrene identificerer sig med kendebogstaver i morse. Samtlige radiofyr i nedenstående oversigt er locators med undtagelse af Billund (LO), der er et NDB.
MLS Microwave Landing SystemViser i forbindelse med DME oplysninger om flyets afstand, højde og indflyvningsvinkel. Anvender området 5031-5091 MHz og fungerer efter et såkaldt "scan beam"-princip. SSR Secondary Surveillance RadarJordstationen udsender spørgeimpulser på 1030 MHz, som opfanges af flyet, der returnerer svarimpulser på 1090 MHz. Disse impulser indeholder oplysninger om flyets højde (aflæst af flyets højdemåler og afsendt via SSR) samt identifikation af flyet via en firecifret kode (kaldet "squawk"), som tildeles flyet af jordstationen, når flyet bevæger sig ind i dets område eller letter fra flyvepladsen. Såfremt flyet kommer ud for ulovlig handling, svigtende radiokommunikation eller kommer i en nødsituation sættes SSR-transponderen på hhv. 7500, 7600 eller 7700, der er internationalt anvendte koder. I Danmark anvendes tillige 2000 (IFR - flyvning via instrumenter), 7000 (VFR - visuel flyvning), 0001 (militær VFR) og 0040 (helikopter beskæftiget med offshore), hvis ingen anden kode er blevet tildelt. SSR-koden samt flyets højde vil blive sendt til kontroltårnet og dermed vist på dets radar. GPS (Global Positioning System) og DGPSGPS er et amerikansk
navigationssystem, hvor man krydspejler fra flere satellitter. Der er 28 aktive satelitter
der cirkler rundt om jorden med en omløbstid på 11 timer og 58 minutter. Der vil altid
være mindst fire satellitter synlige fra positionen, hvorfor man kan opnå en
nøjagtighed på ca. 100 m. Militæret udsender yderligere kodede signaler, som kan bringe
nøjagtigheden på en positionsbestemmelse til at være inden for 20 m. Den civile kode
udsendes på 1575.42 MHz, mens den militære udsendes på 1227.6 MHz. De to frekvenser
kommer frem ved at gange en grundfrekvens på 10,23 MHz med h.h.v. 120 og 154. Desuden er
det meningen der skal sendes nye satelitter op (kaldet BLOCK IIR-M) der skal afløse de
gamle. Disse kommer til at sende på 1.176,45 MHz og man kan allerede nu fra tid til anden
opfange bærebølgen fra tests. LORAN-CLORAN-C med en rækkevidde på 1500 km sender på 100 kHz. Læs mere her. EPIRB / COSPAS-SARSATHvis et skib forulykker, vil signaler (herunder dets MMSI-nr, der identificerer det nødstedte fartøj) fra dets nødpejlesender, den såkaldte EPIRB, blive udsendt på 406.025 MHz. Endvidere udsendes en sweep-tone på 121.500 MHz, som i øvrigt også anvendes, hvis et fly er styrtet ned. Nødpejling foregår fra satellit-overvågningssystemet, COSPAS-SARSAT. Nødsenderen kombineres for skibe med en radar-transponder (SART), hvis signaler optræder på radarskærmen hos skibene, der kommer til hjælp, og dermed gør det nemmere at lokalisere det nødstedte fartøj. Denne sender i området 9200-9500 MHz. Læs mere på www.cospas-sarsat.org og www.epirb.org. INMARSATINMARSAT sender på 1644.3-1644.5 og 1645.5-1646.6 MHz. Se også her. VDF (VHF Direction Finding)VDF er radiopejling i VHF-området, hvor piloten lægger en tom bærebølge på en aftalt frekvens, hvorefter luftfartøjets position pejles fra jorden. Følgende pladser er udstyret med VDF: Odense, Roskilde, Rønne, Sindal og Skive. Endvidere er Aalborg og Karup udstyret med UDF til pejling i det militære UHF-område. NAVTEXNAVTEX (Navigationsvarsler): 518 kHz Navtex anvendes af skibe og giver information om navigationsefterretninger, vejrmeldinger m.m. Se mere her: http://en.wikipedia.org/wiki/Navtex RadarRadar inddeles i følgende bånd: Der findes andre inddelinger, men dette er den mest udbredte. Frekvenser for fly- og skibsradar1260-1340 : Long Range Radar (Roskilde) 2750 / 2850 : SRE (Billund) 2720 / 2855 : SRE ASR-8K (Ålborg) 5625 MHz : Vejrradar (Bornholm) 6525 MHz : Ground, Miniranger 9375 MHz : Skibsradar, ASDE (København) Frekvenser for radioanlæg i skibe til stedbestemmelse2920 - 3100 MHz 5470 - 5650 MHz 9320 - 9800 MHz Frekvenser for politiradar ved hastighedskontrol9410 MHz : Det meste af Europa (bl.a. Tyskland) 9910 MHz : Frankrig 10525 MHz : Skandinavien, England, USA og Canada (lang afstand, motorvej) 24150 MHz : Skandinavien, England, USA og Canada (kort afstand, by) 33.4-36 GHz : Photo Radar SatellitterMange af informationerne i dette afsnit er formentlig noget forældede. Meteorologiske satellitterLangt de fleste af nedenstående satellitter er ikke geostationære og kan derfor kun
modtages, når de passerer Danmark. Meteosat er geostationær og findes i retningen 0
grader (hvilket er næsten stik syd set fra Danmark). 137.075 Meteosat ESA 137.125 METEOR (vejrsatellit) 137.150 METEOR (vejrsatellit) 137.300 METEOR (vejrsatellit) 137.350 NOAA K, L og M 137.400 SICH 1, OKEAN 1-7, COSMOS 1602 137.500 NOAA 10, 12, K, L og M 137.620 NOAA 9, 11, 14, K, L og M 137.680 ORBCOMM FM2 137.710 ORBCOMM FM1 137.770 NOAA K, L og M 137.850 METEOR 3-5, METEOR 2-21 149.910 COSMOS 2184 149.940 COSMOS 2218, COSMOS 2279 149.970 COSMOS 2173, COSMOS 2239, COSMOS 2327 150.000 NADEZHDA, COSMOS 2230, NADEZHDA 4, TSIKADA, COSMOS 2315 150.030 COSMOS 2142, COSMOS 2233, COSMOS 2334 399.760 COSMOS 2184 399.840 COSMOS 2218, COSMOS 2239, COSMOS 2279 400.000 NADEZHDA, COSMOS 2230, NADEZHDA 4, TSIKADA, COSMOS 2315 400.080 COSMOS 2233 400.450 EXOS-D (Akebono) 400.550 FREJA, ASTRID 1691.000 METEOSAT (kanal 1) 1694.500 METEOSAT (kanal 2) 1697.996 NOAA10 1698.020 NOAA12 1707.010 NOAA11 1707.030 NOAA14 Link til hjemmeside om vejrbilledemodtagelse
fra satellit Specielt interessante frekvenser1534.350 Skib til kyst 1535.000 Analoge overførsler 1535.325 Kyst til skib 1537.000 Radiostationen AFRTS (smalbånds-FM) Rumfartøjer og andre satellitter259.700 Space Shuttle (Sekundær frekvens) 282.800 NASA SAR operationer 296.800 Space Shuttle (Primær frekvens) 1265.000 International Space Station (Station S-Band) 2039.645 Ørsted-satellitten (uplink) 2048.850 ERS (Earth Resource) 2208.163 Astrid-2 (downlink) 2211.000 TDRS (Shuttle Relay) 2215.000 Ørsted-satellitten (downlink) 2217.500 Space Shuttle (sekundær frekvens - digital) 2225.000 ERS (Earth Resource) 2232.500 TDRS (Shuttle Relay) 2250.000 Space Shuttle (tv audio - wide-FM) 2255.500 Hubble-teleskopet 2287.000 International Space Station (Interim Control Module) 2287.500 Space Shuttle (primær frekvens - digital) 15003.00 International Space Station (Station Ku-Band) NASA's officielle hjemmeside
vedr. Space Shuttle Færøske navigationsmidlerNDB'er og locatorer
Localizers og markers
Endvidere udsendes DGPS fra Torshavn på 287.0 kHz. Grønlandske navigationsmidlerNDB'er og locatorer
Localizers, DME og VORTAC
MorsealfabetetDette anvendes bl.a. til identifikation af radiofyr og af radioamatører. a .- u ..- . .-.-.- , --..-- b -... v ...- : ---... ; -.-.- c -.-. w .-- - -....- = -...- d -.. x -..- ? ..--.. ! --..-- e . y -.-- ' .----. " .-..-. f ..-. z --.. ( -.--. ) -.--.- g --. æ .-.- / -..-. _ ..--.- h .... ø ---. i .. å .--.- ä .-.- é ..-.. j .--- ö ---. á .--.- k -.- 1 .---- ü ..-- ñ --.-- l .-.. 2 ..--- @ .--.-. ch ---- m -- 3 ...-- n -. 4 ....- Indledningstegn -.-.- o --- 5 ..... Vent .-... p .--. 6 -.... Sluttegn .-.-. q --.- 7 --... Afslutningstegn ...-.- r .-. 8 ---.. Forstået/OK ...-. s ... 9 ----. Rettelse ........ t - 0 ----- Lukker ned -.-..-..
Denne side er en del af Dansk Scanner Information på http://www.dkscan.dk
| Du skal være logget ind for at skrive en kommentar på dette site – vær venlig at logge ind, hvis du ikke er medlem, da klik her for medlemskab
- ligger i Sarah sporet
- ligger i Sarah sporet
link
OTH-radar 6365khz, Jeg lavede et klip.
link
Er i luften igen i dag John ;-)
link
Vis alle indlæg (9381) |