../../../../e107_plugins/wrap/wrap.php?36



Chat
Kig indenfor og få en online snak med andre scannerbrugere på IRC-chatten:

bullet Læs om chatten
bullet Join chatten

Mailing-liste/WEB-forum
Besøg DKSCAN Mailing-liste/WEB-forum og hold dig orienteret om hvad andre scannerbrugere går og laver.

bullet Læs om Mailing-listen
bullet Listens hjemmeside

Søgning
 

powered by FreeFind

Søgning i forum sker bedst fra søgeboksen nederst på forum hovedsiden

Kontaktinformation
Kommentarer, rettelser, opdateringer m.v. til siderne er meget velkomne. Send e-mail til:
 
Adressen er vist som et GIF-billede for at undgå spam. I tekst lyder den: dkscan snabela dkscan punktum dk.

Siderne vedligeholdes af Per H. Nielsen
Facebook: http://www.facebook.dk/dkscan

Online
Gæster: 12, Medlemmer: 0 ...

flest nogensinde online: 327
(Medlemmer: 26, Gæster: 301) den 05 feb : 20:20

Medlemmer: 2291
Nyeste medlem: Menace666

Tællere
Besøg siden 21-december 2000:





Militære fly
Militære fly

Militære fly


Sidste opdatering: 8-januar-2013


OBS: Januar 2006 blev en lang række militære UHF-frekvenser ændret i Nato-områderne. En række UHF-frekvenser på denne side vil derfor ikke længere være gyldige.

Indtil videre kan henvises til følgende tråd i forum: http://www.dkscan.dk/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?4644

Officiel information kan findes hos:

Flyvertaktisk Kommando.
Tactical Air Command Denmark Flight Information Service

Side med danske militærfly: http://www.milfly.dk/

En speciel liste over frekvenser for Thule Air Base findes her

NATO COMMON frekvenser

TAD 001  317,500  Nato Fixer Guard.
TAD 002  257,800  Nato UHF Tower.
TAD 003  385,400  Nato UHF Final.
TAD 004  344,000  Nato UHF Director.
TAD 005  362,300  Nato UHF Approach.
TAD 006  Ubrugt.
TAD 007  121,500  VHF Guard.
TAD 008  243,000  UHF Guard.
TAD 009  123,100  VHF SAR.
TAD 010  282,800  UHF SAR.
TAD 011  278,000  Nato Low Fly.
TAD 012  123,300  Nato VHF Final.
TAD 013  122,100  Nato VHF Tower.
TAD 014  363,100  Nato Common GCI.
TAD 015  247,100  Nato Transport Control.
TAD 016  269,800  Nato Conship-Shore.
TAD 017  364,200  Nato.
TAD 018  279,400  Nato Combat Scene Action.

 

Danske CRC og CRP Frekvenser

Disse frekvenser ligger i det taktiske systems 800-serie. Et godt råd er at have disse liggende som faste kanaler i scanneren, da disse er de mest benyttede taktiske.

279.350
293.500
265.300
232.600
258.750
339.150
368.950
249.750
365.600
268.650
262.750
296.300
337.100
365.150
377.400
268.700
313.350
298.400
300.600
357.450
362.100
380.050
379.850
364.800
265.950
249.700   RCC Karup
344.600
337.575

Danske CRC og ARP stationer

Forkortelser:

GCI = Ground Controlled Intercept.
FC = Fighter Control. 
GCA= Ground controlled approach(også kaldet PAR)

CRC Karup Callsign: "Skylight"

249.750
255.500
268.650 
296.300
298.400
365.150
377.400 

CRC Vedbæk Callsign: "Marktime"

279.350 ICF
265.300 GCI/FC 
258.750 GCI/FC
339.150 GCI/FC
365.600 GCI/FC
368.950 GCI/FC 

ARP Bornholm Callsign: "Icecap"

293.500 GCI/FC	[Secondary]
364.800 GCI/FC	[Primary]

Diverse taktiske frekvenser

239.975 CRC "Marktime"
300.525 TAC Esk.730
344.600 INFLIGHT 	              [Primary]	        (Jun 97)
337.575 INFLIGHT	              [Secondary]	(Jun 97)
369.100 HELO CONTROL                  [Primary]     	(Jun 97)
250.225 HELO CONTROL                  [Secondary]	(Jun 97)
367.500 HELO LAND/LAUNCH	                        (Jun 97)
254.750 LOCAL COMMAND BALTIC  LOCAL A/G SGS Max. 4000´  (Jun 97)
239.000 AIR COORDINATION "Windmill"   [Primary]         (Baltop98)
131.250 AIR COORDINATION "Windmill"   [Primary]         (Baltop98)
305.850 AIR COORDINATION "Windmill"   [Secondary]       (Baltop98)
337.800 AIR COORDINATION "Windmill"   [Terrain]         (Baltop98)
305.425 A/A RDAF. (Større formationer)
241.625 A/A RDAF. (Større formationer) 

Lufttankning i dansk luftrum

Tankning i dansk luftrum sker ikke dagligt men oftes i forbindelse med større øvelser. Det Danske Flyvevåben lejer til tider tankfly med besætning til brug for øvelse af danske F-16 piloter da vi ikke selv har sådanne kapiciteter. Det er oftest fly fra 100 ARW / 351 ARS USAFE, Mildenhall i UK. I disse tilfælde foregår tankningen som regel over den jydske hede. Frekvenserne der benyttes her kan findes under NADGE AIRCENT North/APA 1 listen og lytte sig frem til hvilke af dem der benyttes. Et mindre benyttet track (spor) er HANNA AARA TRACK som løber ned langs Vestkysten vest for Jylland. Dette bruges bl.a. til Ferry-flights (Coronet).

356.450 COORDINATION "HANNA" AARA TRACK   [Primary]   FL240-260
299.600 COORDINATION "HANNA" AARA TRACK   [Secondary] FL240-260

 

AWACS

NAEWF AIRCENT North/APA 1 (ICAOC North)

Liste over frekvenser og kaldesignaler i forbindelse med AWACS fly (dem med stor radar på ryggen) ved operation i dansk luftrum. Ved lytning af disse fly kan det være en fordel at lytte på ATC-frekvenserne samtidig såvel militære som civile, da man derved kan få et praj om lokationen hvor de befinder sig. I forbindelse med civil frekvenser er kaldesignalet NATO XX. (X= tal mellem 0 og 9).

Kaldesignaler/Callsigns: 
MAGIC : AWACS E-3
DARKSTAR : AWACS E-3
WINDSHIELD : CAOC1 ved Finderup, DK.

259.650 Magic command
364.200 NATO MIL INFO
263.150 TACON  [Primary ]  /  WMF  	
335.550 TACON  [Secondary ]           	
339.750 LINK COORD
343.350 DATA   TADIL-B / LINK 11  Kodenavn "Alligator" 
386.550 LINK COORD NAVY
298.700 ACI/FC
372.950 ACI/FC
335.550 TACON PRIMARY (ubekræftet)

HF benyttes også af AWACS fly. Frekvenser kan bl.a. findes på http://www.sis-denmark.dk/awacs.htm

Diverse frekvenser

 

Kan Frekvens Area/Ctrl Tower Approach Info
UK 123.100 Nato SAR(prim)     AIR TO GROUND
UK 129.825 DEN-MIL       INFORMATION
UK 130.700 TYSK SAR     HELIKOPTERE
3 138.275        RDAF
UK 138.700 Nato SAR (SEKUNDÆR)     AIR TO GROUND
UK 138.900 EGGEBEK      RADAR
UK 139.000       RDAF
UK 139.150 ÅLBORG      RDAF-726 PHANTOM
UK 139.175       RDAF
UK 139.225       RDAF
UK 139.250 ÅLBORG     ESK 726 OPS
18 139.325 ÅLBORG     ESK 726 OPS
19 139.350       RDAF
UK 139.550 ÅLBORG      ESK 726 OPS
UK 139.650 SCHLESWIG     RADAR
UK 139.750 LAAGE     RADAR
UK 139.850       RDAF
UK 140.025 SKRYDSTRUP     AIR TO AIR
19 140.175 ÅLBORG     ESK 723
UK 140.575 SKRYDSTRUP     RDAF-730 BIRDSONG
UK 140.675 SKRYDSTRUP     RDAF-730 BIRDSONG
UK 140.875       RDAF
20 140.950 ÅLBORG     ESK 723 OPS
UK 140.975       RDAF
UK 141.100 HOHN     RADAR
UK 141.500   EGGEBEK     
UK 141.600 NATO     AWACS AIR-AIR
UK 141.700   HOHN    
UK 141.850       RDAF
UK 142.000 LAAGE     RADAR
UK 142.050 SCHLESWIG     RADAR
UK 143.925   LAAGE    
8xx 232.600 RDAF GCI/FC     BRUGES BL.A. AF LAVAC
UK 232.900 COPENHAGEN     RADAR –
LOLLAND-FALSTER+SYDSJÆLLAND
UK 239.000 AIR COORD     "WINDMILL" BALTOP98 (PRI)
UK 239.975 MARKTIME     CRC VEDBÆK
UK 241.625 RDAF      AIR TO AIR DK
UK 241.750 KARUP      ARR.
UK 241.825 ?     HORNTAIL
UK 242.000 BREMEN     RADAR
UK 243.000 DISTRESS     UHF GUARD VHF: 121.500
UK 244.350 LAAGE     RADAR
015 247.100 NATO COMMON     TRANSPORT CONTROL
13 249.850       ?
UK 250.000   HOHN    
12 250.225 HELO CONTROL     RDN (SECONDARY)
21 252.800 NATO SAR     SAR TRAINING
UK 253.600 SKRYDSTRUP     TINBOX(T-17) OPS
UK 254.750 LOCAL CMD     LOCAL COMMAND BALTIC
2 257.800   NATO TWR   VHF 122.1
UK 258.050 MARKTIME     VEDBÆK
8xx 258.750 MARKTIME     CRC VEDBÆK GCI/FC
UK 259.050   ROSKILDE ROSKILDE  VHF TWR 118.9 – APP 131.0
UK 259.650 AWACS     MAGIC COMMAND
14 259.875   Skrydstrup   Vhf 128.325
UK 260.100   Tirstrup    
UK 261.050 COPENHAGEN     RADAR - FYN
UK 262.650 DENMARK     AIR REFUELLING
8xx 262.750 RDAF GCI/FC      
UK 263.150 WINDSHIELD     FINDERUP (TO AWACS)(PRI)
8xx 265.300 MARKTIME     CRC VEDBÆK GCI/FC
8xx 265.950 NAVY/FC     NAVY/FC (NY 239.975)?
UK 268.150 NORTH SEA     NATO
UK 268.400 LAAGE     RADAR
UK 268.675 MARKTIME ??     US AIRFORCE AT KARUP
18 268.800       723 HORNTAIL OPS
UK 268.950       PAMPAS OPS
UK 269.050 SCHLESWIG     RADAR
016 269.800 NATO COMMON     SHIP/SHORE
UK 275.850 WESER     RADAR
17 276.000     SKRYDSTRUP VHF 127.475 MHZ
UK 276.900 BREMEN CONTROL>     WESER
UK 277.200       OPS / KARUP
UK 277.600 HOHN     RADAR
20 278.100 HELO CTRL.     DANISH NAVY
UK 278.150   EGGEBEK     
8 279.350 RDAF CRC     ICF
018 279.400 NATO COMMON     COMBAT SEARCH COMM.
UK 281.150 DEN-MIL     INFORMATION(SEC)
UK 282.050 BREMEN CONTROL     FRIESLAND
010 282.800 NATO SAR(prim)     SCENE OF SEARCH
18 283.500       730 OPS
18 285.150       721 LONGLEG OPS
UK 288.400 TYSK MIL INFO     AREA B
UK 290.800 EBELTOFT     BIKINI 2003(PRIM.)
16 291.700 SKRYDSTRUP     ARR.
UK 292.750     KARUP VHF 120.425
8xx 293.500 ICECAP     ARP BORNHOLM GCI/FC (SEC)
9xx 298.700 AWACS DK     ACI/FC
UK 298.800 EBELTOFT     BIKINI
UK 299.500 ÅLBORG     GCA
UK 299.600 AARA DENMARK     COORDINATION.
"HANNA" AIR REFUELLING-TRACK
UK 299.850 BREMEN     RADAR
UK 300.525       BIRDSONG/CRAVEN
8xx 300.600 RDAF GCI/FC      
UK 305.425 RDAF     AIR TO AIR DK
1 309.550 DEN-MIL     INFORMATION –
VHF 129.475/127.075
UK 309.750 LAAGE     RADAR
12 309.800 SKRYDSTRUP     WING OPS
UK 311.600 RCC GLUCKSBORG     RESCUE CENTER
UK 311.700 KARUP     FENNEC OPS "SPOTCHECK"
18 312.350 SKRYDSTRUP     727 OPS
UK 312.500 COPENHAGEN     RADAR – SDR.JYLL+FYN+SJÆLLAND
ABOVE FL245)
UK 312.700 KARUP     "GOLDSTAR"OPS(T-17)
UK 312.800 HOHN     RADAR
UK 315.500 ÅLBORG       ARR.
UK 315.550 EGGEBEK     RADAR
001 317.500 NATO COMMON     NAV/FIXER GUARD
UK 318.200 MAASTRICHT CTRL.     GENEREL
9xx 335.550 AWACS DK     TACON (SEC)
11 336.350 ÅLBORG     WING OPS
UK 336.400   LAAGE TWR   GCA
8xx 336.900 KGM – OVB1     INFLIGHT (NY 344.600)?
UK 337.100 SKRYDSTRUP     RADAR –
OFTEST AWACS FLY TIL DENNE
8xx 337.575 KGM – OVB1     INFLIGHT REPORT (SEC)
UK 337.600 KARUP     TINBOX(T-17) OPS
UK 337.800 EGGEBEK     AIR SAFETY
UK 338.525 EGGEBEK     RADAR
UK 338.575 MARKTIME     VEDBÆK
UK 338.800 BREMEN     RADAR
8xx 339.150 MARKTIME     CRC VEDBÆK GCI/FC
9xx 339.750 AWACS DK     LINK COORD
UK 339.975     ÅLBORG VHF 123.975
11 340.050 KARUP     WING OPS
19 340.250 KARUP     FENNEC OPS
UK 340.300   KASTRUP    
9xx 343.350 AWACS DK     DATA TADIL-B/LINK-11
"ALLIGATOR"
004 344.000 NATO COMMON     MARSHALLER/SEARCH
UK 344.275       HORNTAIL
10 344.600 KGM – OVB1     INFLIGHT REPORT (PRI)
UK 349.400 KEFLAVIK     ATOC
15 356.150 SKRYDSTRUP     GCA
UK 356.250 COPENHAGEN     RADAR – ØSTJYLL.+NORDSJÆLLAND
UK 356.300 MARKTIME     VEDBÆK
UK 356.375 SCHLESWIG     RADAR
UK 356.450 AARA DENMARK     COORDINATION.
"HANNA" AIR REFUELLING-TRACK
UK 357.000 KARUP     TINBOX(T-17) OPS
UK 358.575 SCHLESWIG     RADAR
UK 358.600 DENMARK     AIR REFUELLING
14 358.650   ÅLBORG   VHF 118.3
UK 358.750 ÅLBORG     WING OPS
UK 358.825   KARUP   VHF 119.575
UK 359.750 EGGEBEK     WING OPS
UK 360.650 KARUP     GCA
UK 361.900 ÅLBORG     726 PHANTOM OPS
8xx 362.100 RDAF GCI/FC      
5 362.300     NATO APP  
UK 362.700 BREMEN CONTROL     GENEREL
UK 362.750 COPENHAGEN     RADAR – NORDSØEN+SDR.JYL
7 364.200 NATO MIL-INFO     OPKALDSFREKVENS FOR ALLE
UDENLANDSKE FLY
8XX 364.800 TYSK MIL INFO     AREA A/ICECAP(S)
8xx 365.600 MARKTIME     CRC VEDBÆK GCI/FC
UK 367.500 HELO LAND/LAUNCH     RDN
UK 368.250 COPENHAGEN     RADAR – NORDSØEN+NORDJYLL.
UK 368.550 NATO     AIR / AIR AWACS
UK 368.950       MAGIC, WINDSHIELD
20 369.100 HELO CONTROL     RDN (Primary)
UK 372.250 EBELTOFT     BIKINI 2003(SEC.)
9xx 372.950 AWACS DK     ACI/FC
UK 375.350 MARKTIME     VEDBÆK
UK 375.400 SKRYDSTRUP     730 BIRDSONG OPS
UK 375.900 MAASTRICHT CONTROL     "LIPPE RADAR" SECTOR NORTH
UK 377.675 TYSK MIL-INFO     AREA A
UK 379.300 BREMEN CONTROL     FRIESLAND
UK 379.575 EGGEBEK     RADAR
8xx 379.850 RDAF GCI/FC      
8xx 380.050 RDAF GCI/FC      
UK 381.250 EBELTOFT     BIKINI
UK 381.400 MARKTIME     VEDBÆK
8xx 381.450 MARKTIME     CRC VEDBÆK GCI/FC
UK 382.250 EBELTOFT     BIKINI
UK 383.300 RØMØ     SKYDE OMRÅDE
UK 385.300 OY-IVA     „MILJØFLYVEREN“
003 385.400 NATO COMMON     TALKDOWN/FINALS
UK 386.500       OPS KARUP
9xx 386.550 AWACS DK     COORDINATION. NAVY
UK 386.625 KIEL MILITARY     SAR STATION HOLTENAU VED
KIEL(GROUND)
UK 386.800   SCHLESWIG   VHF 135.15/122.1
8xx 396.200 KGM – OVB1     INFLIGHT (SEC) (NY 337.575)?
UK 397.150 EGGEBEK     FIGHTER CONTROL

Faste radioindstillinger 

Aalborg

 UHF
Kan Frekvens Anvendelse
01 309.550 DEN-MIL
02 257.800 NATO TOWER
03 385.400 NATO GCA/PAR
04 344.000 NATO ARRIVAL
05 362.300 NATO APPROACH
06 362.750 COPENHAGEN RADAR
07 364.200 NATO MIL INFO
08 279.350 RDAF COMMON
09 265.300 MARKTIME
10 249.750 BLUELIGHT
11 258.750 MARKTIME
12 377.400 CLIPPER
13 358.750 HORNTAIL OPS
14 358.650 TOWER
15 299.500 GCA
16 315.500 GCA
17 339.975 APPROACH
18 336.350 "FULMAR" WING OPS
19 368.250 COPENHAGEN RADAR
20 220.000 HAVE QUICK

 

 VHF
Kan Frekvens Anvendelse
01 129.475 COPENHAGEN INFO
02 122.100 NATO TWR/APP
03 122.600 COMMON APPROACH
04 119.525 ODENSE TOWER
05 118.325 RONNE TOWER
06 119.275 TIRSTRUP TOWER
07 118.125 THISTED AFIS
08 121.400 STAUNING AFIS
09 127.575 BILLUND APPROACH
10 119.000 BILLUND TOWER
11 120.150 ESBJERG AFIS
12 118.100 KASTRUP TOWER
13 119.800 KASTRUP APPROACH
14 118.300 TOWER
15 120.775 GCA
16 120.700 ARRIVAL
17 123.975 APPROACH
18 139.325 AIR-TO-AIR Esk726
19 140.175 AIR-TO-AIR Esk723
20 140.950 AIR-TO-AIR Esk723

 

AIR-TO-AIR
Frekvens Anvendelse
69.100 ESK723?
69.200 ESK726
138.275 QRA
139.150 ESK726
139.250 ESK726
139.550 ESK726

 

Kaldesignaler

Kaldesignal Beskrivelse          
BABY           Fly T-17 Supporter (bruges af flyskolen, pilot & flyveleder)         
BEERGLASS Kontroller ved LAVAC København (Ligger under Carlsberg bryggeriet)
BIRDSONG       F-16, Esk. 730, FSN Skrydstrup
CRAVEN         F-16, Esk. 727,FSN Skrydstrup
CRYSTAL PINK  BHM Bornholms Marinedistrikt Rønne (Almindingen)                                  
CRYSTAL PURPLE KGM, Kattegats Marinedistrikt Frederikshavn
CRYSTAL SCARLET SOK, Søvœrnets Operative Kommando Århus
ESK.722 SIKORSKY S-61 REDNINGSHELIKOPTERE:
U-275 TIL U-280, U-481
HEADBAND       Kontroller ved LAVAC Aalborg
HORNTAIL       F-16, Esk. 723, FSN Aalborg
ICECAP         Kontroller - område ved Bornholm
LADYBIRD      Skovhuse Radar ved Vordingborg Kontrollere (se note)
LONGLEG Esk. 721:
Longleg 080, 168, 172: Challenger CL604
Longleg 536, 537, 538: Hercules C-130-J
MAGIC         Nato's AWACS fly
MARKTIME       CRC Vedbæk
MOONBEAM PURPLE       Jagerberedskabet Esk. 726 Aalborg (se note)
MOONBEAM SILVER Jagerberedskabet Esk. 730 Skrydstrup(se note)
PHANTOM        F-16, Esk. 726 FSN Aalborg
SKYLIGHT CRC Karup
WINDSHIELD CAOC1 (Combined Air Operations Center), Finderup

Note: Marktime i Vedbæk har ingen radar, men anvender fremskudte radarer bl.a. egen i Gribskov ved Kagerup. De kan også trække på Kastrup Lufthavns, Søværnets og Farvandsstyrelsens radarer.

Udover at Marktime har radioer ved deres radarer kan de trække på radioer over hele landet:

Kikud ved Frederikshavn
Flyvestation Ålborg
Flyvestation Karup
Flyvestation Skrydstrup
Bale på Djursland hvor den gamle Randers vej løber ud i den gamle Århus Grenåvej
Linballe syd for Vandel Billund
Hovkrog i næheden af Nakskov
          Skrøbelev på Langeland
Bornholm

FTK, Flyvertaktisk Kommando og JRCC, Joint Rescue Coordination Centre i Århus har radioer de samme steder.

Jagerberedskabet skifter mellem Ålborg og Skrydstrup hver anden uge.

 

Danish Army: Helikopter A/A frekvenser.

Frekvens Anvendelse
34.50 MHz DUTY/OBS "25C" (S)
36.00 MHz GR/ES SYD
40.80 MHz Cayuse DUTY/OBS "25C" (P)
(Cayuse er udfaset)
49.30 MHz SIKOOF/OX "PRIMUS 00"
60.30 MHz Fennec DUTY/PVH "63"
2367.0 kHz "25" PVH Standard
5856 kHz Fennec
7771.0 kHz "25" PVH Standard
26604.0 kHz "25" PVH Standard

 

Forkortelser

Angels Eks. Angels 38 er det samme som FL.380 eller 38000 fod.
Back-seater Bagerste person i et to-sædet version. Normalt en navigatør også kaldet WSO = Weapon Systems officer eller blot "Wizzo".
Bandit Fjendtlig fly.
Bingo Eks. Bingo fuel. Når brændstofbeholdning når en grænse hvor man skal RTB
Bogey Ukendt fly.
Bulls Eye Nærmere fastsat referencepunkt som både pilot
og GCI- controlleren kender.
CAP Combat Air Patrol. Et areal som skal patruljeres evt. ved et bestemt mønster
CPH    København
Fox one Affyret radar missil.
Fox two Affyret varme-missil.
Fox three Affyret maskin-kanon.
GCA Ground Controled Approach
GCI Ground Controled Interseption
IP Instructor Pilot eller Initial Point dvs. punkt hvor man begynder sit run-in på målet
Judy Meldes når pilot selv overtager kontrollen over intercept fra GCI.
LAVAC Lavvarslingscentral
GCI Ground Controller Interceptor.
Intercept Opfange.
Mickey Kodede udsendelser.
No joy Ikke visuel kontakt med mål.
RTB    Return to base
TACAN Radio-fyr i lighed med civil VOR/DME.
TOT Time Over Target.
Tally Ho Visuel kontakt med mål.
Victor Eks. Go Victor 19 dvs. skift til VHF Kanal 19.
Uniform Eks. Go Uniform 19 dvs. skift til UHF 19.

 

Redningstjenester

Se også SOK pressemeddelelser: Søredningstjenesten og Olieobservationer
Danske hjemmeside om redningshelikoptrene og SOK:  http://www.sis-denmark.dk/redningsaktioner.htm
SAR DK - Håndbog for Eftersøgnings- og Redningstjenesten kan downloades fra http://forsvaret.dk/SOK/Nyt+og+Presse/Publikationer

SAR (Search And Rescue)

Distress (nødopkald): 121.500 243.000
SAR Primary: 123.100 282.800
SAR Standby: 138.700
SAR Training: 252.800
SAR HF Night: 3023 kHz
SAR HF Day: 5680 kHz

Frekvenserne 3023 og 5680 kHz samt de maritime frekvenser 2182 kHz, Vhf kanal 6, 12 og 16 anvendes på stedet, hvor en redningsaktion foregår. Frekvensen 3023 kHz benyttes også af de egentlige redningsskibe til kommunikation med SAR-luftfartøjer og kystradiostationer. Militære SAR-luftfartøjer anvender kaldesignalet RESCUE efterfulgt af luftfartøjsnummer. Politiradioen i helikoptrene er udstyret med følgende kanaler 16 kanaler: 22, 61-65 og 70-79. Falck kontaktes på en af de 3 regionskanaler. Marinehjemmeværnskuttere kontaktes på den militære P3 eller P9 eller normal vhf kanal 67 eller 73.

Joint RCC  (Rescue Coordination Centre), Århus til redningshelikopterne

Kanal Frekvens (kHz) Anvendelse
L96 2296 Alternate Night 
  3023 Alternate
L18 3053 Primary Night
  4340 Alternate
F18 4577 Alternate Day
V26 4703 Alternate
K19 6651 Primary Day
  6770 Alternate
   6823 Alternate
  6834 Alternate

UHF Radioer: 335.525

FTK Karup (Primrose/OWE)

Kanal Frekvens (kHz) Anvendelse
U12 2250 Alternate 
V26 4703 Alternate
P75 6730 Primary
Thule Airbase/Station Nord
R27 9035  
  11217 Alternate
A10 11244 Alternate for 6730
  13540 Station Nord
A11 15042 Alternate
  4756.5 Karup (Udgået?)

Andre HF-frekvenser

SeaField Rescue Sverige: 5589 8985
Stavanger Rescue: 3470
Glücksburg Rescue: 3121

 

UHF-Satcom

UHF-Satcom er et verdensomspændende netværk af militære satellitter. Satellitterne fungere i princippet på samme måde som en repeater på jorden,
med en indgangsfrekvens og en udgangsfrekvens.
UHF-Satcom er opdelt i 4 regioner, hhv "Continental United States", "Atlantic Ocean", "Indian Ocean" og "Pacific Ocean".
Kun to regioner dækker Danmark, og da langt det meste trafik forekommer på Atlantic Ocean, vil vi derfor kun omtale den region.

UHF-Satcom satellitterne sender i en mindre del af det militære UHF bånd (240-270 MHz) men i FM med en båndbredde på +/- 25 KHz (tale), +/- 5 KHz (data). En normal scanners NFM mode er +/- 5 Khz, derfor tale kan forekomme lidt støjfyldt.

UHF-Satcom terminalerne kan køre i 2 modes, hhv Red (kodet) og Green (ukodet), desværre er langt det meste militær trafik kodet, men der forekommer også ukodet militære samtaler, bla. under opsendelse af Rumfærgen.
Pirattrafik forekommer mange steder, og det gør det også på UHF-Satcom, derfor er det ikke unormalt at høre folk snakke privat over satellitterne eller f.eks Super Radio fra Colombia. Pirattrafik forekommer mest imellem de faste kanaler, man kan derfor med fordel scanne hele frekvensbåndet i 5 KHz step, hvis man ønsker at modtage alt trafik på satellitterne.

For at modtage UHF-Satcom kræves en 240-270 MHz FM modtager og en beam/retningsantenne rettet i ~217 grader med en upad rettet vinkel på ~20grader. Da der sendes cirkulært fra satellitten, skal man selv afprøve om vandret/lodret giver det bedste signal. Man kan med fordel supplere med en antenne forstærker (preamp) lavet til formålet.

Fleet Broadcast sender altid og kan derfor bruges til justering af antennen. Signalet lyder som en tom bærebølge, med en svag digital lyd.

Mere information kan findes på:
http://www.uhf-satcom.com
Simon's SatCom Page


Nedenfor findes frekvenserne for Atlantic Ocean:

10 KHz step:
243.995-244.145
248.975-249.225

250.450 Fleet Broadcast (Data).
250.550 Fleet Broadcast (Data).

251.950
252.050 Data
253.650
253.750
253.950  Italian Navy
254.100  Super Radio fra Colombia.
255.350
255.450
256.950
257.050
257.450
257.600  unid. radio station.
258.450
258.550
260.425
260.525
260.575
260.675
261.400
261.425
261.450
261.475
261.500
261.525
261.550
261.575
261.600  Data (USB).
261.625
261.650
261.675
261.700
261.725
261.750
261.775
261.800 King 4 & 5 - Aktiv under rumfærge opsendelse.
261.825
261.850
261.875
261.900
261.925
261.950
263.625 Pirat aktivitet.
263.725
263.775
263.875
265.350
265.450
266.850
266.950 Relæ af Russisk telefon system.
268.250
268.350 Relæ af Russisk telefon system.
269.750
269.850

 


Denne side er en del af Dansk Scanner Information på http://www.dkscan.dk/

 


Velkommen
Brugernavn:

Kodeord:


Husk mig

[ ]
[ ]
[ ]

Chatboks
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar på dette site – vær venlig at logge ind, hvis du ikke er medlem, da klik her for medlemskab


lnf75 19 apr : 08:38
Ok det prøver jeg takker for jeres hjælp
signalspan 18 apr : 22:56
@lnf75: OK.
Så kan jeg ikke hjælpe dig, jeg bruger Windows 7, og har ikke Edge.
Men prøv "gem som" og vælg MEM som filtype.
Per H. Nielsen 18 apr : 17:10
Hvis du omdøber filen fra .htm til .mem, så vil jeg tro det virker.
lnf75 18 apr : 16:57
Hej signalspan jeg bruger Microsoft Edge i Windows 10 mvh lnf75
signalspan 17 apr : 19:34
@lnf75: hvilken browser bruger du ?
lnf75 17 apr : 12:15
har prøvet at hente de filer fra programmering af scanner når jeg prøver at højerklik på den of henter dem ned på min windows10 så hedder de ikke mem.fil men htm filer????brug for hjælp
kenwood 23 mar : 17:05
det er da altid noget at den skrigeskinke fra x faktor ikke kommer :-(
rds 23 mar : 13:51
Janus - så skal du tidligt op d. 1/4 link
elo1968 21 mar : 19:27
Fredericia er nu gået over på Vejle-frekvensen: 148.2125
Benny 12 mar : 02:08
Inkl. Scannere :-(
Benny 10 mar : 10:56
Jo jo! Men den gang jagtede de ulovlige sendere og udstyr ;-)
hch 09 mar : 22:23
link
hch 09 mar : 22:22
Jo da selvfølgelig pejler de stadig, hvorledes skulle de ellers finde støjkilden!
Benny 07 mar : 22:17
Jeg ved ikke om styrelsen stadig pejler, men i gamle dage kunne man lytte på deres egen frekvens når de var på pejlejagt og det var ganske sjovt
Janus 05 mar : 17:05
ok Nice :-)
rds 05 mar : 11:02
Janus, hvis du gerne vil vide noget om DR's sende biler så hold evt. øje med deres hjemmeside, da de en gang om året holder åbent hus
kenwood 05 mar : 10:03
så er der lige den med julemanden også ikke flere :-)
hch 04 mar : 23:12
Enerigestyrelsen (det gamle Telestyrelsen) har flere pejlevogne kørende rundt og lede efter støj bla. fra ulovlige mobil repeater, og ulovlige dect telefoner.
Janus 04 mar : 18:21
Troede kun man brugte parabol på sendevogne så alt er satcom, findes der noget info om DR-sendevogne??
Janus 04 mar : 18:20
Vidste godt man ikke pejlede sortseer! men måske pirat-sendere eller støjkilder men det foregår nok med håndholdt analyzer


RSS Feeds
Vore nyheder kan syndikeres med rss feeds.
rss1.0
rss2.0
rdf