../../../../e107_plugins/wrap/wrap.php?36



Søgning
 

powered by FreeFind

Søgning i forum sker bedst fra søgeboksen nederst på forum hovedsiden

Kontaktinformation
Kommentarer, rettelser, opdateringer m.v. til siderne er meget velkomne. Send e-mail til:
 
Adressen er vist som et GIF-billede for at undgå spam. I tekst lyder den: dkscan2 snabela dkscan punktum dk.

Siderne vedligeholdes af Per H. Nielsen
Facebook: http://www.facebook.dk/dkscan

Online
Gæster: 24, Medlemmer: 0 ...

flest nogensinde online: 574
(Medlemmer: 0, Gæster: 574) den 18 aug : 16:24

Medlemmer: 2553
Nyeste medlem: DKH

Militære fly
Militære fly

Militære fly


Sidste opdatering: 10-januar-2022


OBS: Der sker løbende ændringer i de militære UHF-frekvenser. Det vil derfor være en god ide at holde sig orienteret via DKSCAN’s Forum for Frekvenser >Link<.

Indtil videre kan henvises til følgende tråd i forum: http://www.dkscan.dk/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?28092

Officiel information kan findes hos:

Tactical Air Command Denmark Flight Information Service

Zentrum Luftoperationen (Tyskland)

Side med danske militærfly: http://www.milfly.dk/

En speciel liste over frekvenser for Thule Air Base findes her

NATO COMMON frekvenser

TAD 001  317,500  Nato Fixer Guard.
TAD 002  257,800  Nato UHF Tower.
TAD 003  385,400  Nato UHF Final.
TAD 004  344,000  Nato UHF Director.
TAD 005  362,300  Nato UHF Approach.
TAD 006   	  Ubrugt.
TAD 007  121,500  VHF Guard.
TAD 008  243,000  UHF Guard.
TAD 009  123,100  VHF SAR.
TAD 010  282,800  UHF SAR.
TAD 011  278,000  Nato Low Fly.
TAD 012  123,300  Nato VHF Final.
TAD 013  122,100  Nato VHF Tower.
TAD 014  363,100  Nato Common GCI.
TAD 015  247,100  Nato Transport Control.
TAD 016  269,800  Nato Conship-Shore.
TAD 017  364,200  Nato.
TAD 018  279,400  Nato Combat Scene Action.

 

Danske Taktiske Frekvenser

Disse frekvenser ligger i det taktiske systems 800-serie. Et godt råd er at have disse liggende som faste kanaler i scanneren, da disse er de mest benyttede taktiske.

232.600
249.700
249.750
258.750
262.750
265.300
265.950
268.650
268.700
279.350
293.500
296.300
298.400
300.600
313.350
337.100
337.575
339.150
344.600
357.450
362.100
364.800
365.150
365.600
368.950
377.400
379.850
380.050

Danske CRC stationer

CRC Karup Callsign: "SKYLIGHT"

248.700
253.300
254.800
255.500
256.275
268.650
268.700
293.500
296.300
297.900
300.600
311.625
339.300
342.225
365.600
368.950
387.900 

Diverse taktiske frekvenser  (ikke opdateret)

305.425 A/A RDAF. (Større formationer)
241.625 A/A RDAF. (Større formationer) 

Lufttankning i dansk luftrum

Tankning i dansk luftrum sker ikke dagligt, men oftest i forbindelse med større øvelser. Det Danske Flyvevåben lejer til tider tankfly med besætning til brug for øvelse af danske F-16 piloter da vi ikke selv har sådanne kapaciteter. Det er oftest fly fra 100 ARW / 351 ARS USAFE, Mildenhall i UK. I disse tilfælde foregår tankningen som regel over den jyske hede. Her er nogle af de oftest benyttede Callsign’s:. QUID## - LAGER## - TARTAN##
Da nedenstående TRACKS er nye (offentlig gjort 2 dec. 2021) er der endnu ikke tilknyttet frekvenser til de enkelte tracks, men her er nogle af de frekvenser der blevet benyttet de sidste par år:.

AAR Frekvenser:

- Nato AAR EU Common
246.100
296.600
297.750
299.600
306.400
308.000
312.150
314.350
315.050
315.350
315.925
337.100
340.700
340.750
342.200
343.900
344.100
356.450
363.325
371.500
375.700

- UK AAR
247.050
264.125
264.350
265.125
269.200
306.725
307.325
313.550
328.450
335.525
362.100
376.975
385.800

- USAF AAR
270.050
294.800
307.900
315.825
316.350
340.650
341.750
355.625
360.825
362.325
385.800

AARA TRACKS Danmark

“JENNA” AARA TRACK FL180-280 EK D301 FANO TSA
“BERIT” AARA TRACK FL180-280 NORTH SEA 1 & 3 TRA
“ANGEL” AARA TRACK FL180-280 NORTH SEA 3 & 4 TRA
“DEBBI” AARA TRACK FL180-280 HANSTHOLM-A TSA
“RANDI” AARA TRACK FL150-240 AALBORG TRA
“STORMY” AARA TRACK FL185-245 JY 1 & 2 TRA
“SARAH” AARA TRACK FL185-245 SKRYDSTRUP TRA

 

AWACS

NAEWF AIRCENT North/APA 1 (ICAOC North)

Liste over frekvenser og kaldesignaler i forbindelse med AWACS fly (dem med stor radar på ryggen) ved operation i dansk luftrum. Ved lytning af disse fly kan det være en fordel at lytte på ATC-frekvenserne samtidig såvel militære som civile, da man derved kan få et praj om lokationen hvor de befinder sig. I forbindelse med civil frekvenser er kaldesignalet NATO XX. (X= tal mellem 0 og 9).

Kaldesignaler/Callsigns: 
MAGIC : AWACS E-3
DARKSTAR : AWACS E-3

259.650 Magic command
364.200 NATO MIL INFO
263.150 TACON [Primary ] / WMF 
335.550 TACON [Secondary ] 
339.750 LINK COORD
343.350 DATA TADIL-B / LINK 11 Kodenavn "Alligator" 
386.550 LINK COORD NAVY
298.700 ACI/FC
372.950 ACI/FC
335.550 TACON PRIMARY (ubekræftet)

HF benyttes også af AWACS fly. 

Diverse frekvenser 

Kan Frekvens Area/Ctrl Tower Approach Info
UK 122.100 NATO TWR     Skrydstrup - Karup
UK 122.200 SKRYDSTRUP     ARR
UK 123.100 Nato SAR(P)     AIR TO GROUND
UK 123.300 NATO PAR/Final     RADAR (HOHN, LAAGE, NORDHOLZ, SCHLESWIG, WITMUND)
UK 123.600 WITTMUND     RADAR
UK 129.825 DEN-MIL     INFORMATION Below FL195
UK 130.700 TYSK SAR     HELIKOPTERE
UK 138.025        RDAF - FW Skrydstrup A/A
03 138.275        RDAF - FW Skrydstrup A/A QRA
UK 138.550 WITTMUND     RADAR
UK 138.625        RDAF - FW Skrydstrup A/A
UK 138.700 Nato SAR (S)     AIR TO GROUND
UK 139.150        RDAF - FW Skrydstrup A/A
02 139.175        RDAF - FW Skrydstrup A/A
05 139.225        RDAF - FW Skrydstrup A/A
01 139.325        RDAF - FW Skrydstrup A/A
19 139.350        RDAF - FW Skrydstrup A/A
UK 139.500        RDAF - FW Skrydstrup A/A
UK 139.525        RDAF - FW Skrydstrup A/A
UK 139.650 SCHLESWIG     RADAR
UK 139.850        RDAF - FW Skrydstrup A/A
UK 139.925        RDAF - FW Skrydstrup A/A
13 140.025        RDAF - FW Skrydstrup A/A
UK 140.175        RDAF - FW Skrydstrup A/A
06 140.200        RDAF - FW Skrydstrup A/A
UK 140.400   WITTMUND    
UK 140.550        RDAF - FW Skrydstrup A/A ESK730
UK 140.575        RDAF - FW Skrydstrup A/A
UK 140.625        RDAF - FW Skrydstrup A/A
UK 140.900 WITTMUND     RADAR
UK 140.925  SKRYDSTRUP     RDAF - FW Skrydstrup WING OPS
UK 140.950        RDAF - FW Skrydstrup A/A
20 140.975        RDAF - FW Skrydstrup A/A
UK 141.025        RDAF - FW Skrydstrup A/A
UK 141.100 HOHN     RADAR
20 141.200        RDAF - FW Skrydstrup A/A
UK 141.600 NORDHOLZ     RADAR
06 141.675        RDAF - FW Skrydstrup A/A
UK 141.700   HOHN TWR    
UK 142.050 SCHLESWIG     RADAR
UK 142.900   NORDHOLZ    
UK 143.050        RDAF - FW Skrydstrup A/A
UK 143.350 HOHN GFD      
UK 143.475        RDAF - FW Skrydstrup A/A
UK 235.925       RDAF A/A FAC JTAC
UK 236.550       RDAF A/A FAC JTAC
UK 239.950       RDAF A/A FAC JTAC
UK 240.450 SKYLIGHT     CRC KARUP - FC
UK 240.725 HOHN     RADAR
UK 241.575       RDAF - A/A
UK 241.625       RDAF - FW Skrydstrup Esk727 A/A
UK 241.650   KARUP   VHF 119.575
UK 241.675       RDAF - FW Skrydstrup Esk727 A/A
UK 241.725       RDAF - FW Skrydstrup Esk730 A/A
UK 241.750 KARUP     ARR
UK 242.650 COPENHAGEN     RADAR Sec. UV+V+L - NORDJYLLAND ABOVE FL285
UK 243.000 DISTRESS     UHF GUARD VHF: 121.500
UK 244.925       RDAF - A/A
UK 246.350 COPENHAGEN     RADAR Sec. S – NORDSØEN+SDR.JYL
1 246.350 DEN-MIL     INFORMATION VHF 129.475/127.075
UK 246.500   SCHLESWIG   VHF 135.155
015 247.100 NATO COMMON     TRANSPORT CONTROL
UK 247.950   WITTMUND   VHF 118.730
UK 248.700 SKYLIGHT     CRC KARUP - QRA
UK 249.700 SKYLIGHT     CRC KARUP - FC
UK 251.475 COPENHAGEN     RADAR Sec. I+B - LOLLAND-FALSTER+ SYDSJÆLLAND+KBH Below FL285
UK 251.800       RDAF - A/A
21 252.800 NATO SAR     SAR TRAINING
UK 253.300 SKYLIGHT     CRC KARUP - FC
UK 254.800 SKYLIGHT     CRC KARUP - FC
UK 255.500 SKYLIGHT     CRC KARUP - FC
UK 256.275 SKYLIGHT     CRC KARUP - FC
02 257.800 NATO COMMON TWR     TOWER VHF 122.100 – Karup – Skrydstrup – Aalborg – Ronne – Laage –Nordholz – Wittmund - Schlesvig - HOHN
14 258.000   SKRYDSTRUP   VHF 118.275
UK 258.050       NATO Navy N-series Common
UK 258.075 SKYLIGHT     CRC KARUP - FC
8xx 258.750 SKYLIGHT     CRC KARUP - FC
UK 259.650 AWACS     MAGIC COMMAND
UK 259.725 BREMEN RADAR     RADAR VHF 131.330
UK 259.825 BREMEN RADAR     RADAR VHF 124.175 (LAAGE AB)
UK 261.050 COPENHAGEN     RADAR Sec. D – FYN+ SJÆLLAND
UK 262.750       RDAF - A/A
UK 263.175       RDAF - FW Skrydstrup Esk727 A/A
UK 264.375       RDAF - FW Skrydstrup Esk727 A/A
8xx 265.300 SKYLIGHT     CRC KARUP – GCI/FC
UK 267.000 NORDHOLZ     RADAR
UK 268.650 SKYLIGHT     CRC KARUP - FC
UK 268.700 SKYLIGHT     CRC KARUP - FC
016 269.800 NATO COMMON     SHIP/SHORE
UK 270.075 BREMEN RADAR     RADAR VHF 123.225
UK 276.200       RDAF A/A FAC JTAC
UK 276.400       KARUP OPS
UK 277.200       KARUP OPS
UK 277.850       RDAF - FW Skrydstrup Esk727 A/A
8 279.350 SKYLIGHT     CRC KARUP - FC
018 279.400 NATO COMMON     COMBAT SEARCH COMM.
UK 280.400       RDAF - A/A
UK 281.450 SKYLIGHT     CRC KARUP - FC
010 282.800 NATO SAR(P)     SCENE OF SEARCH
18 283.500       RDAF - FW Skrydstrup Esk727 A/A
14 284.775   AALBORG   VHF 118.300
UK 285.050       RDAF - A/A
18 285.150 AALBORG     AALBORG Esk721 OPS
UK 290.800       RDAF - A/A
16 291.700 SKRYDSTRUP     ARR
UK 291.725 BREMEN RADAR     RADAR VHF 126.655
UK 292.750     KARUP APPROACH - VHF 120.425
UK 293.500 SKYLIGHT     CRC KARUP - FC
UK 293.800 WITTMUND     RADAR
UK 294.700 DEN-MIL     INFORMATION(SEC)
8xx 296.300 SKYLIGHT     CRC KARUP - FC
UK 296.675 AALBORG     AALBORG Esk721 ”LONGLEG” OPS
UK 297.900 SKYLIGHT     CRC KARUP - FC
UK 298.250 WITTMUND     RADAR - VHF 131.015
UK 298.400 SKYLIGHT     CRC KARUP - FC
UK 298.700       RDAF - A/A
UK 299.100 BREMEN RADAR     RADAR VHF 120.225
UK 299.600 AARA DK     Nato AAR
17 300.075     SKRYDSTRUP APPROACH VHF 124.100
UK 300.175 KARUP     Esk724 OPS
UK 300.525       RDAF - FW Skrydstrup Esk727 A/A
8xx 300.600 SKYLIGHT     CRC KARUP – GCI/FC
UK 300.650 KARUP     FLSK
UK 300.825       RDAF - A/A
UK 301.100 SKYLIGHT     CRC KARUP - FC
UK 301.575 KARUP     FLSK
UK 309.950     AALBORG VHF 123.975
UK 311.625 SKYLIGHT     CRC KARUP - FC
UK 311.700 KARUP     KARUP OPS – ex. "SPOTCHECK" OPS (FENNEC)
UK 312.500 COPENHAGEN     RADAR Sec. UC+C+UA+A SDR.JYLL+FYN+MIDTSJÆLLAND ABOVE FL285
UK 312.550 KARUP     FLSK A/A
UK 312.700 KARUP     FLSK A/A – ex "GOLDSTAR" OPS (T-17)
UK 313.350 SKYLIGHT     CRC KARUP - FC
UK 313.425 COPENHAGEN     RADAR Sec. E – MIDTØST JYLL+ Nord SJÆLL FL245-3500
UK 315.200 KARUP     Esk722 ”SEASPRAY” OPS
UK 315.500 AALBORG     ARR - VHF 120.700
UK 315.700   NORDHOLZ   VHF 131.255
001 317.500 NATO COMMON     NAV/FIXER GUARD
11 336.350 AALBORG     Esk721 ”LONGLEG” OPS
UK 336.375   HOHN    
UK 336.400   LAAGE   VHF 118.430
UK 336.450 BREMEN RADAR     RADAR VHF 124.800
UK 336.550       RDAF A/A FAC JTAC
UK 336.900 SKYLIGHT     CRC KARUP - FC
UK 337.775 KARUP     FLSK A/A
UK 338.075       RDAF - FW Skrydstrup Esk727 A/A
UK 338.225 SKYLIGHT     CRC KARUP - FC
8xx 339.150 SKYLIGHT     CRC KARUP – GCI/FC
UK 339.250 HOHN     RADAR
UK 339.300 SKYLIGHT     CRC KARUP - FC
UK 339.800 KARUP     KARUP OPS
11 340.050 KARUP     Esk722 Heli WING OPS
UK 340.150 KARUP     Esk722 Heli OPS
19 340.250 KARUP     Esk724 Heli FENNEC OPS
UK 340.300   KASTRUP   VHF 118.100 118.575 119.900
UK 341.475 NORDHOLZ     RADAR
UK 342.150       RDAF A/A FAC JTAC
UK 342.225 SKYLIGHT     CRC KARUP - FC
UK 342.625 NORDHOLZ     RADAR - VHF 129.855
UK 343.750 SKYLIGHT     CRC KARUP - FC
004 344.000 NATO COMMON     MARSHALLER/SEARCH ARRIVAL
UK 344.275       RDAF - FW Skrydstrup Esk730 A/A
UK 344.350 BREMEN RADAR     RADAR VHF 119.510
UK 356.300 SKYLIGHT     CRC KARUP - FC
UK 356.450 AARA DENMARK     Nato Air Refueling EU Common
UK 356.850 KARUP JRCC     ”DANISH RESCUE”
UK 358.350       RDAF A/A FAC JTAC
UK 359.275 SKRYDSTRUP     Skrydstrup [Reserved]
UK 359.275 SKRYDSTRUP     Reserved - VHF 119.900
UK 360.650 KARUP     Reserved GCA
UK 360.650 SKRYDSTRUP     Skrydstrup [Reserved]
UK 360.900       RDAF A/A FAC JTAC
UK 360.925 SKRYDSTRUP     Skrydstrup ”TINBOX” A/A
UK 361.900 SKRYDSTRUP     Skrydstrup Esk727 A/A
5 362.300     NATO APP Common APPROACH
UK 362.750 COPENHAGEN     RADAR – NORDSØEN+SDR.JYL
UK 362.750 COPENHAGEN     RADAR Sec. N+S – NORDSØEN+ SDR.JYL ABOVE FL285
UK 363.650       RDAF A/A FAC JTAC
7 364.200 NATO MIL-INFO     ICF
UK 364.700       RDAF A/A FAC JTAC
UK 364.800 SKYLIGHT     CRC KARUP - FC
8xx 365.600 SKYLIGHT     CRC KARUP – GCI/FC
UK 365.650       RDAF A/A FAC JTAC
UK 368.950 SKYLIGHT     CRC KARUP - FC
UK 372.575       RDAF - A/A
18 373.500       KARUP  A/A
UK 374.175 SKYLIGHT     CRC KARUP - FC
UK 375.400 SKRYDSTRUP     Skrydstrup OPS
UK 375.500 HOHN     RADAR
UK 376.400 LAAGE     RADAR - VHF 133.105
UK 376.675 SKYLIGHT     CRC KARUP - FC
UK 376.825 SCHLESWIG     RADAR - VHF 135.155 118.555
UK 376.850 LAAGE     RADAR
UK 376.925 SKYLIGHT     CRC KARUP - FC
UK 379.675 SKYLIGHT     CRC KARUP - FC
8xx 379.850 SKYLIGHT     CRC KARUP - FC
UK 385.400 KARUP     Reserved
003 385.400 NATO COMMON     TALKDOWN/FINALS
UK 385.400 SKRYDSTRUP     Reserved
UK 385.400 SKRYDSTRUP     Reserved
UK 386.950 SKRYDSTRUP     Skrydstrup Wing OPS
UK 387.300 WITTMUND     RADAR
UK 387.700 LAAGE     RADAR
UK 387.900 SKYLIGHT     CRC KARUP - FC
UK 388.525 SCHLESWIG     RADAR
UK 389.325 BREMEN RADAR     RADAR VHF 125.025
UK 389.475 SKRYDSTRUP     Skrydstrup QRA OPS
UK 396.975 BREMEN RADAR     RADAR VHF 136.050
UK 398.000 BREMEN RADAR     RADAR VHF 124.075
UK 398.575 BREMEN RADAR     RADAR VHF 119.630
UK 399.525 SCHLESWIG     RADAR



Faste radioindstillinger

Vi har desværre ikke nogle nyere lister over faste kanaler for de danske fly.

Kaldesignaler

BIRDSONG

Kaldesignal Beskrivelse
BABY Flyeskolen’s T-17 Supporter (bruges af flyskolen, pilot flyveleder)
BANDBOX CRC Nieuw Milligen, Netherlands
BIRDSONG F-16, Esk.730, FW Skrydstrup
BLACKDOG CRC Scampton, UK
BRIO 68 US Army Challenger 650 - 2019 BOMBARDIER CL-600 - ARTEMIS rekognosceringsfly
CRAVEN F-16, Esk.727, FW Skrydstrup
CRYSTAL PINK JRCC Karup Comms to planes during SAR operations
DAF #### Danish Air Force - RDAF Flights
DANISH RESCUE  JRCC Karup Comms to planes during SAR operations
EFFLUX CRC Gions, Belgium
ESSO ## USAF KC-135R Stratotanker - Air-to-air refueling tanker
GOTHAM MCRC Karup "Mobile Control and Reporting Centre" Deployable - Stationed at Karup
HAMLET ## RDAF Hercules C130J Callsign brugt i Afghanistan 24-11-2021
HAMMER ## F-16, Fighter Wing Skrydstrup
HOTSPUR CRC Boulmer, UK
LAGER ## USAF KC-135R Stratotanker, RAF Mildenhall
LONESHIP CRC Erndtebrück, Germany
LONGLEG ## RDAF Squadron 721, Air Transport Wing Aalborg
MAGIC Nato's AWACS fly
MERLIN ## RDAF Squadron 722, Helicopter Wing Karup
MOONBEAM ## Quick Reaction Alert (QRA) - Fighter Wing Skrydstrup
NATO ## Nato's AWACS fly
PAMPAS ## RDAF Squadron 722, Army Flights, Helicopter Wing Karup
PATROL ## Danish Flying Homeguard (FHV)
QUID ## USAF KC-135R Stratotanker, RAF Mildenhall - 351st Air Refuelling Squadron (351 ARS) - Air-to-air refueling tanker
REDEYE # USAF Boeing E-8C JSTARS rekognosceringsfly
RESCUE ## RDAF flying SAR Mission
SKYLIGHT CRC Karup
STRONGHOLD CRC Karup's Redundant kapacitet at Bunker 1100, Karup
SUNRISE CRC Schoenewalde, Germany
TALON ## RDAF JFAC - FAC
TARTAN ## Airbus KC2 Voyager A330-243MRTT - Air-to-air refueling tanker
TH ## RDAF Merlin
TIGER ## F-16, Fighter Wing Skrydstrup
TINBOX ## RDAF Training Flights


Note: ”SKYLIGHT” har ingen radar, Men de kan trække på Kastrup Lufthavns, Søværnets og Farvandsstyrelsens radarer.

Udover at ”SKYLIGHT” har radioer ved deres radarer kan de trække på radioer over hele landet:

Kikud ved Frederikshavn
Flyvestation Ålborg
Flyvestation Karup
Flyvestation Skrydstrup
Bale på Djursland hvor den gamle Randers vej løber ud i den gamle Århus Grenåvej 
Slots Bjergby ved Slagelse
Kulsbjerge ved Vordingborg
Lerbjerg, syd for Hvalsø, Sjælland
Tømmerup, ved Kalundborg
Linballe syd for Vandel Billund
Hovkrog i næheden af Nakskov
Skrøbelev på Langeland
Bornholm

JRCC, Joint Rescue Coordination Centre i har radioer de samme steder.

Quick Reaction Alert (QRA) Jagerberedskabet varetages af Fighter Wing Skrydstrup

 

Danish Army: Helikopter A/A frekvenser. (ikke opdateret)

Frekvens Anvendelse
34.50 MHz DUTY/OBS "25C" (S)
36.00 MHz GR/ES SYD
40.80 MHz Cayuse DUTY/OBS "25C" (P)
(Cayuse er udfaset)
49.30 MHz SIKOOF/OX "PRIMUS 00"
60.30 MHz Fennec DUTY/PVH "63"
2367.0 kHz "25" PVH Standard
5856 kHz Fennec
7771.0 kHz "25" PVH Standard
26604.0 kHz "25" PVH Standard

 

RDAF FLY

Eskadrille Type og hale.nr
Esk.721 Bombardier Challenger CL604: C-080, C-168, C-172, C-215 - Hercules C-130-J: B-536, B-537, B-538, B-583
ESK.722 AgustaWestland AW101 (ex.EH101) Merlin: M-502, M-504, M-507, M-508, M-510, M-512, M-513, M-514, M-515, M-516, M-517, M-518, M-519, M-520
ESK.723 Sikorsky MH-60R Seahawk: N-972, N-973, N-974, N-975, N-976, N-977, N-978, N-979
ESK.724 Eurocopter AS550 C2 Fennec (12stk): P-090 P-234 P-254 P-275 P-276 P-287 P-288 P-319 P-320 P-339 P-352 P-369 - Skåret ned til 8 stk i 2006, men hvilke ?
Esk.727 General Dynamics F-16 Fighting Falcon – F-16 forventet udfasning start 2024
Esk.730 General Dynamics F-16 Fighting Falcon - Danmark vil modtage de første Lockheed Martin F-35A Lightning II i 2023
FHV Britten-Norman BN-2B-21 Defender: Civil indregistreret som OY-FHA og OY-FHB
FLSK Saab MFI T-17 Suppoter: T-401 T-402 T-403 T-404 T-405 T-407 T-409 T-410 T-411 T-412 T-413 T-414 T-415 T-417 T-418 T-419 T-420 T-421 T-423 T-425 T-426 T-427 T-428 T-429 T-430 T-431 T-432 samt Pipistrel Velis Electro : Civil indregistreret som F-HGAK og F-HGAN

 

Forkortelser

Angels Eks. Angels 38 er det samme som FL.380 eller 38000 fod.
Back-seater Bagerste person i et to-sædet version. Normalt en navigatør også kaldet WSO = Weapon Systems officer eller blot "Wizzo".
Bandit Fjendtlig fly.
Bingo Eks. Bingo fuel. Når brændstofbeholdning når en grænse hvor man skal RTB
Bogey Ukendt fly.
Bulls Eye Nærmere fastsat referencepunkt som både pilot
og GCI- controlleren kender.
CAP Combat Air Patrol. Et areal som skal patruljeres evt. ved et bestemt mønster
CPH    København
Fox one Affyret radar missil.
Fox two Affyret varme-missil.
Fox three Affyret maskin-kanon.
GCA Ground Controled Approach
GCI Ground Controled Interseption
IP Instructor Pilot eller Initial Point dvs. punkt hvor man begynder sit run-in på målet
Judy Meldes når pilot selv overtager kontrollen over intercept fra GCI.
LAVAC Lavvarslingscentral
GCA Ground Controled Approach
GCI Ground Controller Interceptor.
ICF Initial Contact Frequency
Intercept Opfange.
Mickey Kodede udsendelser.
No joy Ikke visuel kontakt med mål.
RTB    Return to base
TACAN Radio-fyr i lighed med civil VOR/DME.
TOT Time Over Target.
Tally Ho Visuel kontakt med mål.
TRA Temporary Reserved Airspace
TSA Temporary Segregated area
Victor Eks. Go Victor 19 dvs. skift til VHF Kanal 19.
Uniform Eks. Go Uniform 19 dvs. skift til UHF 19.
AAR Air-to-Air Refueling
AARA Air-to-Air Refueling Areas

 

Redningstjenester

Værnfælles Forsvarskommando (VFK) er overordnet ansvarlig for Sø- og Flyveredningstjenesten. Underlagt VFK er Joint Rescue Coordination Centre Danmark (JRCC Danmark) ansvarlig for ledelse og koordination af eftersøgnings og redningsaktioner i forbindelse med eftersøgning og redning af nødstedte personer indenfor JRCC Danmarks ansvarsområde
Se også Forsvarets pressemeddelelser: Døgnrapporten og Nyheder

 
SAR DK - Håndbog for Eftersøgnings- og Redningstjenesten kan downloades fra https://www.forsvaret.dk/da/publikationer/

SAR DANMARK - Organisation (Bind I) - SAR DANMARK - Organisation (Bind II)

SAR (Search And Rescue)

Distress (nødopkald): 121.500 243.000
SAR Primary: 123.100 282.800
SAR Standby: 138.700
SAR Training: 252.800
SAR HF Night: 3023 kHz
SAR HF Day: 5680 kHz

Frekvenserne 3023 og 5680 kHz samt de maritime frekvenser 2182 kHz, Vhf kanal 6, 12 og 16 anvendes på stedet, hvor en redningsaktion foregår. Frekvensen 3023 kHz benyttes også af de egentlige redningsskibe til kommunikation med SAR-luftfartøjer og kystradiostationer. Militære SAR-luftfartøjer anvender kaldesignalet RESCUE efterfulgt af luftfartøjsnummer. Politiradioen i helikoptrene er udstyret med følgende kanaler 16 kanaler: 22, 61-65 og 70-79. Falck kontaktes på en af de 3 regionskanaler. Marinehjemmeværnskuttere kontaktes på den militære P3 eller P9 eller normal vhf kanal 67 eller 73.

JRCC  (Joint Rescue Coordination Centre),  til redningshelikopterne 

Kanal Frekvens (kHz) Anvendelse
L96 2296 Alternate Night 
  3023 Alternate
L18 3053 Primary Night
  4340 Alternate
F18 4577 Alternate Day
V26 4703 Alternate
K19 6651 Primary Day
  6770 Alternate
   6823 Alternate
  6834 Alternate
  356.850 UHF Radioer


JOC  (Joint Operation Center) Karup (Primrose/OWE)

Kanal Frekvens (kHz) Anvendelse
U12 2250 Alternate 
V26 4703 Alternate
P75 6730 Primary
Thule Airbase/Station Nord
R27 9035  
  11217 Alternate
A10 11244 Alternate for 6730
  13540 Station Nord
A11 15042 Alternate
  4756.5 Karup (Udgået?)

Andre HF-frekvenser

SeaField Rescue Sverige: 5589 8985
Stavanger Rescue: 3470
Glücksburg Rescue: 3121

 

UHF-Satcom  (ikke opdateret)

UHF-Satcom er et verdensomspændende netværk af militære satellitter. Satellitterne fungere i princippet på samme måde som en repeater på jorden,
med en indgangsfrekvens og en udgangsfrekvens.
UHF-Satcom er opdelt i 4 regioner, hhv "Continental United States", "Atlantic Ocean", "Indian Ocean" og "Pacific Ocean".
Kun to regioner dækker Danmark, og da langt det meste trafik forekommer på Atlantic Ocean, vil vi derfor kun omtale den region.

UHF-Satcom satellitterne sender i en mindre del af det militære UHF bånd (240-270 MHz) men i FM med en båndbredde på +/- 25 KHz (tale), +/- 5 KHz (data). En normal scanners NFM mode er +/- 5 Khz, derfor tale kan forekomme lidt støjfyldt.

UHF-Satcom terminalerne kan køre i 2 modes, hhv Red (kodet) og Green (ukodet), desværre er langt det meste militær trafik kodet, men der forekommer også ukodet militære samtaler, bla. under opsendelse af Rumfærgen.
Pirattrafik forekommer mange steder, og det gør det også på UHF-Satcom, derfor er det ikke unormalt at høre folk snakke privat over satellitterne eller f.eks Super Radio fra Colombia. Pirattrafik forekommer mest imellem de faste kanaler, man kan derfor med fordel scanne hele frekvensbåndet i 5 KHz step, hvis man ønsker at modtage alt trafik på satellitterne.

For at modtage UHF-Satcom kræves en 240-270 MHz FM modtager og en beam/retningsantenne rettet i ~217 grader med en upad rettet vinkel på ~20grader. Da der sendes cirkulært fra satellitten, skal man selv afprøve om vandret/lodret giver det bedste signal. Man kan med fordel supplere med en antenne forstærker (preamp) lavet til formålet.

Fleet Broadcast sender altid og kan derfor bruges til justering af antennen. Signalet lyder som en tom bærebølge, med en svag digital lyd.

Mere information kan findes på:
http://www.uhf-satcom.com
Simon's SatCom Page


Nedenfor findes frekvenserne for Atlantic Ocean:

10 KHz step:
243.995-244.145
248.975-249.225

250.450 Fleet Broadcast (Data).
250.550 Fleet Broadcast (Data).

251.950
252.050 Data
253.650
253.750
253.950  Italian Navy
254.100  Super Radio fra Colombia.
255.350
255.450
256.950
257.050
257.450
257.600  unid. radio station.
258.450
258.550
260.425
260.525
260.575
260.675
261.400
261.425
261.450
261.475
261.500
261.525
261.550
261.575
261.600  Data (USB).
261.625
261.650
261.675
261.700
261.725
261.750
261.775
261.800 King 4 & 5 - Aktiv under rumfærge opsendelse.
261.825
261.850
261.875
261.900
261.925
261.950
263.625 Pirat aktivitet.
263.725
263.775
263.875
265.350
265.450
266.850
266.950 Relæ af Russisk telefon system.
268.250
268.350 Relæ af Russisk telefon system.
269.750
269.850

 


Denne side er en del af Dansk Scanner Information på http://www.dkscan.dk/

 


Velkommen
Brugernavn:

Kodeord:


Husk mig

[ ]
[ ]
[ ]

Chatboks
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar på dette site – vær venlig at logge ind, hvis du ikke er medlem, da klik her for medlemskab


Janus 03 okt : 10:30
Der ligger Tetra-lignende signaler på de svenske jaktkanaler, det er næsten sikkert at det er russisk milcom.
Janus 03 okt : 10:24
Lidt DX-scanning. 34.325mhz fm, russisk com beredskab/milcom eller transport.
denperss 02 okt : 18:23
Ok super tak,
Hvor lang vil rækkeviden fx være 6 vs 3 db til forskel ?
Max. 02 okt : 01:18
6db er det dobbelte af 3dB, så signalet fra 6dB antennen er dobbelt så kraftigt som fra 3 dB antennen (hvis alle ting ellers er opgivet på samme måde)
denperss 01 okt : 22:29
Hvor stor forskel er der på 3 db vs 6 db antenne 140 mhz - 175 mhz
Janus 29 sep : 20:14
Scanner ofte 30-50mhz. I dag lidt højere oppe og fandt musik på 54,480mhz og 55,610mhz(WFM) signalet var dog for svagt til at identificere
Janus 29 sep : 02:27
Min alert bipper på en 43mhz kanal, jeg har kodet 24 italy kanaler. Det kan være det bare er atmosfærisk støj, men jeg scanner dem fortsat.
JH 22 sep : 10:59
@OZ3JBP: Jeg bor i Rødovre, Lytter primært til Militære Fly frekvenser
oz3jbp 21 sep : 11:12
Hvad kan man lytte til i Rødovre og omegn?
Trådløs 19 sep : 12:25
Militær øvelse i Viborg, Herning og Holstebro, med fly.
Noget må kunne høres.
link
oz3jbp 14 sep : 10:27
Hvad lytter i på København og omegn?
Chris. 14 sep : 07:54
Hi.
Tak Per
oziecool 12 sep : 22:17
D 11/9 397.975 A/A Lyder som finske flyvere, om de er på Bornholm og Recc
Per H. Nielsen 12 sep : 09:46
468.650 is FedEx at Kastrup Airport.
Chris. 12 sep : 07:30
Hi.
Would anyone know what is 468.650 DMR color code 4 slot 1. it is also in English.
recieved on SDS200E with external antenna at my location in Søborg. with one bar signal
Max. 11 sep : 00:20
ErikD det er helt sikkert en god ide, og så brug kræfter på en god antenne, så kommer du langt.
ErikD 08 sep : 06:52
Tror jeg bare prøver med en SDR dongle
ErikD 05 sep : 09:49
Kunne godt tænke mig at lytte til maritim radio og DMR radio og tænker at købe en billig Baofeng 1710. Kan den bruges til det.
oziecool 03 sep : 20:52
Top_Gniben skydeterræn har været aktiv med en del Radio fra 07:35 til 12:41
oziecool 02 sep : 21:31
Har haft en del trafik på 246.150 sidst 26/8 Top Channel og HDMS ABSALON & Helikoptere Gniben Skydeterræn Sjællands odde

RSS Feeds
Vore nyheder kan syndikeres med rss feeds.
rss1.0
rss2.0
rdf