bullet Forside
bullet Links
bullet Forum
bullet Software
bullet Scanner FAQ
bullet Lovgivning
bullet Tips, tricks, mods mv.
bullet Forudsigelse af radioforhold
bullet Seneste opdateringer
bullet Arkiv over gamle nyheder
bullet DSI Classic
 
Forums
Dansk Scanner Information :: Forums :: Scannere og radiokommunikation :: Antenner
 
<< Forrige emne | Næste emne >>
Skal der være strøm i en antenne
Bestyrer: Per H. Nielsen, Alex Tiedemann, dkscan_test, admin
Ophavsmand Indlæg
peterscanner
søn 12. jan 2014, 13:14
Registeret medlem #5004
Oprettet: søn 12. jan 2014, 13:11
Indlæg: 13
Hej Alle

Har i dag haft min antenne nede da jeg ikke længere kan fange det jeg plejer.

Nu er mit spørgmål så skal der være strøm i beslaget hvor antennen sættes fast metal røret ???

Det er en glasfiber stang GF 2-3 scanner RX 154-164.

Det er ikke meget men det kilder da i fingerne. Antennen er montoret et rg 58 kabel som ender i e T stykke hvor i der er 2 ledninger sat til 2 scanneren som jo sidder i strøm. Så formoder det er derfra strømmen kommer.
Men er det normalt at der skal være det eller er der noget galt ???

Mvh
Tilbage til toppen
nvz
man 13. jan 2014, 16:36
Registeret medlem #4240
Oprettet: fre 09. jul 2010, 14:34
Sted: København
Indlæg: 58
Mig bekendt skal en antenne have stel altså "jord",
så du skal nok prøve at give den noget stel på foden hvis det er muligt
Tilbage til toppen
Janus
tor 16. jan 2014, 18:35
link
Registeret medlem #719
Oprettet: søn 11. jun 2006, 14:14
Sted: Nær Svenstrup J.
Indlæg: 230
En passiv antenne bruger ikke strøm.
En aktiv antenne bruger strøm.
En aktiv antenne er en antenne hvor forstærkeren, er monteret direkte på stikket, eller en sammenbygning af disse, eks. Nosy antennen, som kan monteres i et vindue m/sugekopper.
I en passiv antenne kan der opbygges statisk elektricitet og derved kan man få et ordentligt klask over nallerne hvis man kortslutter leder og stel på antennestikket.
Jeg synes ikke det lyder normalt, dit t-stykke har nok ikke en strømforsyning eller batteri, til forstærkning af antennesignal før fordeling.
Måske er der en fejl på din ene scanner således at der kommer strøm ud af antennestikket og løber videre i tilledninger, , måske kan du måle dette v.hj.a multimeter eller en almindelig lommelygte pære og 2 stk ledning, (storm p lever i nu) Jeg vil ikke mene det er normalt at have strøm i antennekablet medmindre du har forstærkere på- Man kan sende strøm i gennem antennekabel, til forstærkere men så skal der være såkaldte DC-blokkere monteret så din strøm ikke løber de forkerte steder hen.
Jeg er bange for at den strøm der løber i dit antenne system påvirker den scannere således du ikke kan modtage, spænding på modtageren kan gøre skade, jeg vil dog mene at den til en hvis grænse måske kortvarigt kan tåle spænding på ant-indgangen, ift. statisk elektricitet. På længere sigt går scanneren død og kaput :-(
Tilbage til toppen
Max.
fre 17. jan 2014, 22:53
Registeret medlem #2000
Oprettet: tor 26. jul 2007, 20:14
Sted: JO45WU
Indlæg: 480
Har du prøvet at tage stikket ud af radioerne ?
Tilbage til toppen
Hjemmeside
poul
lør 18. jan 2014, 17:28
Registeret medlem #611
Oprettet: tir 16. maj 2006, 16:39
Indlæg: 110
det har jeg prøvet mange gange,prøv med jord på din radio,nogle gange skal du bare vende stikket til 230 volt om
Tilbage til toppen
peterscanner
lør 18. jan 2014, 21:40
Registeret medlem #5004
Oprettet: søn 12. jan 2014, 13:11
Indlæg: 13
Tak for svar. Vil prøve at måle scanneren og se om det hjælper at vende stikket :)
Tilbage til toppen
 

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker dette emne: rss 0.92 Syndiker dette emne: rss 2.0 Syndiker dette emne: RDF
Powered by e107 Forum System

RSS Feeds
Vore forum poster kan syndikeres med rss feeds.
rss1.0
rss2.0
rdf