Jeg følger ikke så meget med i hvad der foregår mere... MEN jeg har ikke hørt dem kalde danish rescue på 379.525 meget længe - og da HF i EH-101 ikke fungerer særlig godt i forhold til på S-61 (pga dårlig antenne) kan jeg ikke forestille mig HF som primary. Er der nogen der ved om de har skiftet til en anden frekvens - og i givet fald hvilken??
Nu har jeg prøvet at søge hele uhf båndet (med 2 scannere på en gang) flere gange hvor jeg på denmil info (309,6) kunne høre de var på opgave uden held - så tilbage er der en evt frekvens i båndet 137-143 mhz am - eller at de primært bruger hf (V26 upper - 4703 khz )
Ifølge en tidligere artikkel er der skrevet følgende:
Danske nødhelikoptere snart klar til Tetra Men ifølge SINE-sekretariatet er der netop lagt sidste hånd på specifikationerne og designet, så det bliver muligt at implementere Tetra-baserede løsninger i både flere ambulancehelikoptere og i forsvarets redningseskadrille 722, hvor det er helikoptere af EH101-typen, der er tale om.
Netop EH101 er skrevet om tidligere her, så måske er de gået på SINE.
Oprettet: tor 19. jul 2007, 13:35 Sted: Østjylland Indlæg: 478
Jeg syntes nu heller ikke at der har været meget gevindst på Hf, 4703, på de tidspunkter hvor jeg har lyttet. Men selv om de er gået over til SINE må de vel nødvendigvis anvende HF når de kommer langt fra land.
Oprettet: ons 11. jan 2006, 15:35 Sted: Bagsværd Indlæg: 2929
Trådløs skrev ...
Men selv om de er gået over til SINE må de vel nødvendigvis anvende HF når de kommer langt fra land.
Netop. SINE kan næppe helt erstatte deres nuværende kommunikation. Det kunne være lidt interessant at lytte efter på HF, om de der omtaler deres alternative kommunikationskanaler.
Nu har jeg forhørt mig lidt rund omkring... nogle af "de gamle" der er tæt på siger at sine IKKE bliver primært komm. til JRCC pt - men at man "nok" har fået tildelt en ny uhf frekvens - men hvilken har jeg ikke kunne få oplyst. Så der er ikke andet at gøre end at prøve at søge på scanneren. Jeg tror problemet er at den gl. på 379,525 ligger frekvensmæssigt for tæt på sine nettet der starter ved 380 mhz.
Oprettet: tir 28. feb 2006, 02:02 Sted: Frederiksværk- Nordsjælland Indlæg: 225
Jeg høre dem tit på 123.100 når de flyver ind fra kattegat når de skal melde ank. til Riget men jeg høre aldrig riget , måske for lang afstand til nordsjælland
Oprettet: fre 01. aug 2008, 17:32 Sted: Brønderslev Indlæg: 7
Har nu konstanteret, at det er helikopter, der bruger den 335,525 til kommunikation, med jrcc, tror jeg, 904 har lige været ude at hente en på havet ved slette strand,