Ole Kristensen (box5280@post3.tele.dk)
I forbindelse med Jesper`s supergode indlæg, om
hvordan man ombygger batteriet i en Uniden 3000, vil jeg også gerne bidrage med mine
erfaringer vedr. batterier i håndscannere !..
Jeg har i mange år, udelukkende benyttet håndscannere hvori der har
siddet et antal NiCd batterier, og disse blev opladet via et Jack stik i siden af
scanneren, som jo nok er den mest almindelige måde at benytte scanneren på !.
Ja lige indtil en dag hvor et af disse batterier begynder at dø ud, og i første
omgang opdager man det ikke, udover at scanneren melder om strømmangel, således at
brugstiden bliver mindre!.
Men når pludselig man ikke længere kan oplade strøm på scanneren, finder
man ud af at der er noget rivende galt, idet det syge batteri jo igennem længere tid har
kaldt på mere strøm, og derved bliver både lader og ledning, samt ikke mindst det
indbyggede Jack stik i scanneren - Varmt og begynder at smelte!
- og da disse stik oftest er af typen Mini -Jack stik, som er meget svære at
fremskaffe, og mildest talt umulige at udskifte, såå øhh!.
-- Joo jeg kender problemet !!.
For at få noget mere liv i scanneren udskiftede jeg selvfølgelig
også de gamle NiCd batterier til NiMh batterier, som har den fordel at have op til 1500
mAh mod de gamle NiCd med ca 600 mAh, disse batterier har også den fordel at de ikke skal
været afladet inden en ny opladning!.
Problemet er dog bare det, at man med en almindelig oplader ikke
kan oplade disse batterier, således at de får den fulde styrke, og dermed lang brugstid
på scanneren som vi jo alle gerne vil
have !!.
Da jeg i mit daglige virke som service reparatør også benytter
disse Penlight batterier til mange andre ting, oplader jeg batterierne i en speciel NiMh
oplader, og får derved den fulde styrke på dem!.
Men for at kontrolere batterierne inden brug, har jeg lavet en simpel batteritester,
eller rettere en "Batteriknuser", som altid virker !.
Batteriknuseren består af et billigt analogt voltmeter, hvor jeg over + og -
ledningen har monteret en 12v 45W bilpærer, og her kan man med fordel benytte en gammel
forlygtepærer, som oftest er der jo to tråde i disse, hvoaf kun den ene er brændt!.
Ved at måle på batteriet i 3 - 5 sekunder får man en korrekt visning da man jo
samtidig belaster batteriet!.
Som gammel EL - mand vil jeg lige komme med et provokerende råd !,
lad være med at købe et stort dyrt, flot Fluke digital instrument oftest til
flere tusinde kroner, køb istedet et billigt analogt "Yang Ming"
instrument hos feks. Harald Nyborg til 149,50 kr. !!!..
Jeg kan til enhver tid lave en opstilling, hvor et digital
instrument måler over 250 volt over nogle poler, men et billigt analog inst. kun vil vise
0 volt, som er den korrekte måling, dette går oftest galt
hvis man måler på Optokoplere, og har noget med den indre modstand at gøre !!!..
-- Brug istedet de sparede penge til en god scanner
!!.
Nå ikke mere snak derom, men tilbage til batterierne, hvor
man ved at teste NiMh batterierne efter opladning, ofte vil kunne se, at et helt frisk og
100% ok batteri, pludselig vil opdage at det ikke har
taget imod nogen strøm, selvom det er forsøgt opladet på helt korrekt måde, der
er desværre ingen fornuftig forklaring på dette men efter en fornyet opladning virker
batteriet igen !..
Nu er det jo selvfølgelig ikke nogen praktisk måde at bruge sin
scanner på, med hele tiden at udskifte batterierne, som jo slider en del på
batteriholderne!, så selvølgelig har jeg også
som Jesper, monteret to ledninger direkte ind på batteri´-klemmerne i batterikassen,
således at man kan oplade direkte på batterierne.
Disse ledninger er så boret igennem batterikassen og hænger
løst ud af scanneren, men jeg har dog monteret et lille stik i enden, og det er købt ho
RadioParts, som vist har afdelinger i Århus og Kbh., Stikket er af samme type som
benyttes i feks Laptop computere - batterier, og fylder meget lidt!.
Til at oplade NiMh batterierne benyttes en ganske alm mobil
telefon lader, hjemme er det en 220 volt lader, som jeg har monteret 2 ledninger ud af,
fra laderens print, og i bilen er det en simpel lader til cigar-stikket, som
benyttes og det virker supergodt, og scanneren kan holde strøm i 3 - 5 dage.
Da jeg farter en del rundt, er det dog oftest billaderen
som benyttes, og jeg vil dog anbefale at man får fat i en original Nokia eller Ericsson
lader, som koster lidt over 120 kr.
Vælger man en af de billige uoriginale ladere, er der mulighed for at de
støjer i autoradioen under brug!.
Om man har en scanner med 4 eller 5 penlight
batterier er sådan set ligegyldigt, for oftest afgiver disse lader en spænding på
omkring 5 volt under ladning, og en eventuel lysdiode i laderen vil være rød!,
hvis det lykkedes for laderen at få batterierne helt opladet, vil lysdioden gå over i
grøn!, og spændingen vil stige til ca 7,2 volt, og laderen vil begrænse strømmen, men
når dette sker, bør man stoppe ladningen ved at afmontere ledningen!..
Jeg vil dog IKKE anbefale at man begynder at forsøge sig
med disse "telefon-ladere", uden at man har lidt "styr" på tingene,
og kan måle sig frem, og samtidig må man selvfølgelig aldrig sætte strøm til
scanneren uden at der er monteret batterier i batteriholderen!, for batterierne benyttes
her som overspænding samt transient beskyttelse.
Disse små autoladere kommer jo i dette tilfælde på
overarbejde!, og bliver dermed også varme, så man
bør selvfølgelig holde øje med opladningen, og ikke mindst benytte det bedste
måleinstrument som findes,
nemlig de 10 - Fnatriver !!, som nogle af os jo stadig har tilbage !!....