Oprettet: søn 03. okt 2021, 17:28 Sted: Rødovre Indlæg: 53
NORIS 26 ? Er der nogen er har hørt eller kender Kaldesignalet "NORIS 26" Jeg har hørt det, flere gange de sidste par dage på 285.175 og 335.800, begge freq er "WARSZAWA RADAR" OAT Sector B (Sector B ligger syd for Bornholm op mod Tyskland) Der har ikke været noget synlight på adsbexchange.com de gange som jeg har hørt kaldesignalet.
Oprettet: søn 03. okt 2021, 17:28 Sted: Rødovre Indlæg: 53
Air-to-Air Refueling Callsigns:
I de sidste par måneder har der været et hav af Air to Air Refueling (AAR) flyvninger, derfor vil jeg lige vise min samling af callsign's som benyttes til AAR. I listen er der Callsign, Landet de kommer fra evt. Wing/SQN og hvilken Air Base de flyver mest fra samt flytypen. Hvis de er markeret med en * har jeg selv hørt callsign'et - alle andre callsign's er enten fundet bekræftet på nettet eller via ADS-B. Du vil næsten altid kunne se "Tankeren" på globe.adsbexchange.com eller flightradar24.com eller en del af flyvningen.
QUID* - LAGER* - HOBO fra 100 ARW / 351 ARS USAF Mildenhall AB -> Boeing?s KC-135R/T Stratotanker ROMA fra USAF Mildenhall AB -> KC10 PACK fra USAF Mildenhall AB -> KC-46A BART - MULE fra USAF Spangdahlem AB -> Boeing?s KC-135R/T Stratotanker NACHO - ROMA fra USAF Spangdahlem AB -> Boeing?s KC-135R/T Stratotanker ESSO* fra USAF Geilenkirchen AB / USAF Spangdahlem AB -> Boeing?s KC-135R/T Stratotanker (ofte på AARA KIM LONG i nord Tyskland i følgeskab af en Boeing E-3A Sentry, men også set over Polen) TARTAN* - MADRAS - KAYAK ? COMET ? ASCOT(RRR) fra RAF 10/101 SQN RAF Brize Norton AB -> Airbus Voyager KC2 / KC3 CASA ? PICO: USAF Morón AB, Spain -> Boeing?s KC-135R/T Stratotanker BLUE ? GOLD ? CLEAN ? MAZDA: USAF Coronet flights til og fra UK REACH*: USAF Ferry flights ABBOT: USAF Coronet flights til og fra Spain TOTAL* - MARCOTTE: French Air Force BA 125 Istres-Le Tubé Air Base -> Boeing C-135FR Stratotanker RATION - ROMUS - VALIANT: French Air Force BA 125 Istres-Le Tubé Air Base -> Airbus Phenix 243MRTT PRIMER*: German Air Force Hannover-Wunstorf AB, Tyskland-> Airbus A-400M Atlas (MRTT) MULTI (MMF): RNLAF/NATO Multinational MRTT Fleet flyver fra RNLAF Eindhoven AB, Holland og GAF Cologne AB, Tyskland -> Airbus A330 243MRTT
Hvis Kaldesignalet bekræftes af flere, vil de blive tilføjet til Kaldesignaler under Militære fly link
Har du tilføjelser, ændringer, har du hørt et af kaldesignalerne eller bare en bemærkning, så skriv endelig.
Oprettet: ons 20. jul 2022, 12:53 Sted: Bornholm Indlæg: 9
Better late than never ... Ja, jeg har hørt Skylight på approve NORIS 26 kontakte WASZAVA RADAR på 335.8 hvorefter NORRIS 26 kvitterer på engelsk og på dansk indskyder "tak for hjælpen, vi snakkes senere" og SKYLIGHT svarer "Copy, see you on the way back".
/Henrik
JH skrev ...
NORIS 26 ? Er der nogen er har hørt eller kender Kaldesignalet "NORIS 26" Jeg har hørt det, flere gange de sidste par dage på 285.175 og 335.800, begge freq er "WARSZAWA RADAR" OAT Sector B (Sector B ligger syd for Bornholm op mod Tyskland) Der har ikke været noget synlight på adsbexchange.com de gange som jeg har hørt kaldesignalet.
Oprettet: søn 03. okt 2021, 17:28 Sted: Rødovre Indlæg: 53
Jeg skulle lige have lyttet de recordings jeg havde lavet, igennem inden jeg lavede opslaget - og besvare derfor opslaget selv ;-) Callsignet BORDER = PORTER, hvilket skulle være FLSK Instruktøre eller Base Flights TOMAHAWK er EH-101 Merlin
Hilsen Jens
Callsign: BORDER ## og TOMAHAWK ##
Er der nogen der ved hvem BORDER og TOMAHAWK callsign bruges af ? Hører lige nu BORDER 26, BORDER 27 og TOMAHAWK 15 på 120.425 KARUP APPROACH KARUP APPROACH til BORDER 26 -> Contact TOWER på CH.14. den samme besked til TOMAHAWK 15
aflyttes remote via AIRSPY Network Server (en SDR i det midtjyske)
Oprettet: ons 20. jul 2022, 12:53 Sted: Bornholm Indlæg: 9
Hørt igen igår 02-11-2022 18:34 - 18:46 ... 340.8 "Norris 26 back", "Request decenting inbound Skrydstrup" plus lidt usammenhængende
/Henrik
JH skrev ...
NORIS 26 ? Er der nogen er har hørt eller kender Kaldesignalet "NORIS 26" Jeg har hørt det, flere gange de sidste par dage på 285.175 og 335.800, begge freq er "WARSZAWA RADAR" OAT Sector B (Sector B ligger syd for Bornholm op mod Tyskland) Der har ikke været noget synlight på adsbexchange.com de gange som jeg har hørt kaldesignalet.
Oprettet: ons 20. jul 2022, 12:53 Sted: Bornholm Indlæg: 9
JH skrev ...
PERFEKT ;-) - så det var et "Dansk" kaldesignal - Tak for det.
Vedr. callsignet "Norris 26", så har en bekendt jeg har fået bekræftet af en dansk F16 pilot som han talte med på DAS22 at det omtalte callsign er danske F16 og de policer i polsk luftrum på grænsen mod øst. Callsign Norris efter Chuck Norris naturligvis.
Oprettet: søn 03. okt 2021, 17:28 Sted: Rødovre Indlæg: 53
Link til nogle Danske Callsign's I min konstante søgen efter informationer om Callsigns, er jeg lige "faldet" over en side. og jeg ved godt at man skal tage info på nettet med et gran salt, men en hel del af disse callsign's bliver brugt, men der er også nogle jeg ikke har hørt om før - bemærk at de er lagt op af en "Christian B" eller "Christian Brügmann"
Oprettet: søn 03. okt 2021, 17:28 Sted: Rødovre Indlæg: 53
MH-60R's Kaldesignaler:
Forsvarets Sikorsky MH-60R Seahawk har iflg. ADS-B.NL brugt følgende kaldesignaler i 2023, har I hørt nogle af dem ? (Jeg har tilbage sidst i 2022, hørt "RAIDER 06" og på ads-b stod der RA06.)
Oprettet: tor 19. jul 2007, 13:35 Sted: Østjylland Indlæg: 479
I "gamle dage" var der en Lynx helikopter i døgnberedskab i Karup. Den kunne sendes ud for at opklare hændelser, fx et skib der opførte sig mærkeligt og der ikke var en patruljebåd i nærheden. Den opgave er formodentlig overtaget af Seahawk. Måske det er den ?
Oprettet: søn 03. okt 2021, 17:28 Sted: Rødovre Indlæg: 53
Bestemt en mulighed. - har desværre ikke haft mulighed i dagtimerne for at scanne freq. igennem for at høre om der var noget. I dag har N-973 været afsted som DEVIL21 hvor det iflg link har ligget lige over "HDMS THETIS" i Kattegat (ca. her: 56.749221, 10.644870 link )
Seahawken overtog for Lynx i 2017 eller 2018, det er samme Eskadrille (723) der beflyver disse. Der var en i tirsdags der lå ud for Århus og lavede "HCA og SCA", som vidst er Helicopter controlled approach og Ship Controlled Approach med Thetis der pt er skoleskib/uddannelses platform.
Men man kan ikke knytte et fast callsign til et bestemt halenummer, halenummeret er fast, det er nærmest et stelnummer. Callsigns skifter efter opgave, Raider og Skibber er 723 specifikke, DAF - Danish Air Force, er en af Forsvarets flyvende enheder på task'et opgave. Så i løbet af en hel dag, hvis vi nu taler Seahawk, så kan den gå fra SkipperXX til SARXX (RESCUEXX?) til,DevilXX til DAFXX og til DEVILXX, alt efter hvem der flyver, og hvad de laver. Jeg forestiller mig, at nogen opgaver vil man slukke for ADSB. Mener også Challenger og HJV gjorde det efter noget tid, dengang de var indsat mod banderne i KBH: Nogen callsigns skifter med års mellemrum, i forhold til hvem der bruger dem, det kunne f.eks. DEMON eller DEVIL m.fl. Så hvis man sidder med "gammel viden" kan man nogen gange blive overrasket, som f.eks. da T-17 overtog et F-16 callsign for nyligt.
I øvrigt fedt at se hvor meget Merlin, Seahawk og Hercules sender af ADSB for tiden.
Nogen der ved hvem "INSIGHT" er? Den flyver næsten dagligt nord/nordvest for Skagen, mit gæt er at det er en drone.