bullet Forside
bullet Links
bullet Forum
bullet Software
bullet Scanner FAQ
bullet Lovgivning
bullet Tips, tricks, mods mv.
bullet Forudsigelse af radioforhold
bullet Seneste opdateringer
bullet Arkiv over gamle nyheder
bullet DSI Classic
 
Forums
Dansk Scanner Information :: Forums :: Scannere og radiokommunikation :: Generelt
 
<< Forrige emne | Næste emne >>
Brug for lidt hjælp.
Gå til side       >>  
Bestyrer: Per H. Nielsen, Alex Tiedemann, dkscan_test, admin
Ophavsmand Indlæg
denperss
lør 28. dec 2019, 21:13
Registeret medlem #6291
Oprettet: man 12. aug 2019, 11:12
Indlæg: 35
Hejsa.
Jeg har sat en ubc 75xlt med diskriminator op på min pc.
Nålen står og bevæger sig hele tiden og får pocsag data ind.
Men jeg kan ikke læse den tekst som der kommer frem.
Har nu bruger mange timer på at læse div tråde uden held heller.
Vedhæftet billede t det data som jeg får.
Har fulgt vejledning og opsætning fra pdw.
Tilbage til toppen
denperss
lør 28. dec 2019, 21:17
Registeret medlem #6291
Oprettet: man 12. aug 2019, 11:12
Indlæg: 35
Billede af PDW: link
Tilbage til toppen
Ulrik
søn 29. dec 2019, 14:58
ukh
Registeret medlem #4289
Oprettet: tor 26. aug 2010, 10:32
Sted: Kalundborg
Indlæg: 72
Kunne godt ligne dårlig modtagelse. Hvor mange procent står der ved nålen?? noget andet kunne være du ikke har sat dk sprog på pdw?
Tilbage til toppen
denperss
søn 29. dec 2019, 15:06
Registeret medlem #6291
Oprettet: man 12. aug 2019, 11:12
Indlæg: 35
Hej Ulrik.

Jeg har indsat dansk sprog i filen som pdwtools anbefaler.

Nogen sendinger har jeg 66% nogen 88 %
Kan der være nogen indstillinger både på pc og lydkort som er sat forkert ?
Tilbage til toppen
Ulrik
man 30. dec 2019, 15:41
ukh
Registeret medlem #4289
Oprettet: tor 26. aug 2010, 10:32
Sted: Kalundborg
Indlæg: 72
Hmm lyder lavt.. På mit er det sat på indgående linje og på styrke 96. Husk det skal være et mono kabel du bruger til din pc. På pdw er det sat til soundcard og Discriminator 1. sample rate 44100
Tilbage til toppen
JEL
tir 31. dec 2019, 01:27
Registeret medlem #4511
Oprettet: fre 01. apr 2011, 09:27
Sted: Danmark
Indlæg: 177
Min modtager svinger meget med vejr-forhold. Det kan gå fra 100% en dag til 38% den næste dag.

Der skal meget lidt til før den printer 'nonsens'.
Hos mig begynder teksten at bryde op når signalet kommer under 80%.

Hvis du kan finde nogle video eller lyd-filer (Youtube er et godt sted at lede. Søg feks google med "pocsag video" eller "pocsag test" eller noget lignende) kan du bruge dem til at sætte PDW op.

Når du så ved at PDW er sat korrekt op og virker, så kan du begynde at indstille lyd-kort og antenne osv indtil du rammer dit system's sweet-spot :)

Men vejret kan spille en stor rolle og nogle gange kan der gå dage hvor der bare ikke er hul nok igennem til at dekode signalet (Her er antenne-placering selvfølgelig det vigtigste punkt at få optimeret. Samt hvordan din antenne-kabel føring er, om det feks ligger tæt på støj-forUrenere. Nogle gange skal der bare små ændringer til for at nå langt :) )
Tilbage til toppen
Johntk56
tir 31. dec 2019, 11:06
Registeret medlem #3231
Oprettet: ons 20. aug 2008, 21:58
Sted: Midtjylland
Indlæg: 447
Hvorfor ikke bruge den simple løsning .....

Prøv denne : link

Godt nytår derude

John
---------------------------------------------------------------------------------------------
Airspy R2 / Airspy Mini / Airspy HF+ / UBC9000XLT / CXL 118-138 / CXL 225-400
Tilbage til toppen
denperss
ons 01. jan 2020, 16:27
Registeret medlem #6291
Oprettet: man 12. aug 2019, 11:12
Indlæg: 35
Tusind tak for svar og rigtig godt nytår!


Jamen jeg får jo omkring en 88% I signal styrke.

Hvad er over sagen til at det skal være et mono stik og Jack stik ikke virker ?

I forhold til pocsag test video, skal jeg så afspille den via telefonen og så med kabel tilsluttet imellem pc og tlf for at lave test eller hvordan ?

Jeg har ca 1000 meter til beredskabet hvor masten også sidder.
Skal man indstille noget specielt på lydkortet ?
Tilbage til toppen
denperss
ons 01. jan 2020, 16:27
Registeret medlem #6291
Oprettet: man 12. aug 2019, 11:12
Indlæg: 35
Ps dansk sprog er konfigureret også.
Tilbage til toppen
Ulrik
tor 02. jan 2020, 15:48
ukh
Registeret medlem #4289
Oprettet: tor 26. aug 2010, 10:32
Sted: Kalundborg
Indlæg: 72
Du kan få jack stik som mono og stereo. Kan ikke lige huske hvad forklaringen er at det skal være mono, men mener at det er noget med modtagelsen i signalet kommer i mono? ;-) hvis du ikke har længere til masten så er der helt sikker noget der ikke står som det skal. prøv at ligge billeder op af din opsætning. Andet kan også være at de koder signalet og så kan du ikke gøre noget desværre
Tilbage til toppen
nybo
tor 02. jan 2020, 23:18
Registeret medlem #4021
Oprettet: man 21. dec 2009, 21:57
Sted: 85XX
Indlæg: 32
Jeg har haft gode erfaringer med at bruge et mono jack stik i MIKROFON INDGANGEN og så "lege lidt" med styrken af indgangssignalet, så indgangen ikke bliver overstyret
Tilbage til toppen
JEL
fre 03. jan 2020, 11:33
Registeret medlem #4511
Oprettet: fre 01. apr 2011, 09:27
Sted: Danmark
Indlæg: 177
denperss skrev ...

I forhold til pocsag test video, skal jeg så afspille den via telefonen og så med kabel tilsluttet imellem pc og tlf for at lave test eller hvordan ?


Nej jeg ville bare afspille den i din web-browser mens dit lydkort og PDW er sat til at bruge 'desktop' lyden (Hedder ofte 'stereo mix' i Windows' lyd-indstillinger)

Men det kan godt være det er lettere bare at fortsætte med at teste lyden fra scanneren. Især hvis du har godt signal, som du må have når du er så tæt på.

Hvis du kun får 88% 1 km fra sender, så er din lyd-styrke måske enten for høj eller for lav. Eller din bånd-bredde er for bred eller for smal, eller din center-frekvens er ikke helt i centrum af signalet.
Uden billeder er det svært at pinpointe hvor det svage led er.
Tilbage til toppen
denperss
man 06. jan 2020, 10:01
Registeret medlem #6291
Oprettet: man 12. aug 2019, 11:12
Indlæg: 35
Hejsa,

Tusind tak for svar :)

Her er lidt billeder af min konfiguration..

link
link
link
link
link
link
link
link
Tilbage til toppen
Ulrik
man 06. jan 2020, 17:31
ukh
Registeret medlem #4289
Oprettet: tor 26. aug 2010, 10:32
Sted: Kalundborg
Indlæg: 72
På mit er lydkort på discriminator 1 >Flex skal ikke være på og procsag kun 2400. Husk decode funktion always default, skal der være flueben i
Tilbage til toppen
denperss
tir 07. jan 2020, 06:22
Registeret medlem #6291
Oprettet: man 12. aug 2019, 11:12
Indlæg: 35
Hej igen,

Jeg har nu prøvet at køre lidt test med en lyd fra youtube.

Det skal lige siges at jeg bruger en almen jack 3.5mm lydkabel mellem tlfs jackstik og computerens jackstik. .

Jeg har gjort de ændringer som du ulrik skriver.. :)

Når jeg udføre testen fra tlf til computer, så afkoder den fint de test beskeder som der kommer.


Vil dette så sige at computeren er opsat korrekt, og jeg i princippet kan koble fra på telefonen og over på scanneren og så burde det virke ?

Her er billeder af testbeskederne..
link
Tilbage til toppen
Per H. Nielsen
tir 07. jan 2020, 07:56

Registeret medlem #1
Oprettet: ons 11. jan 2006, 15:35
Sted: Bagsværd
Indlæg: 2933
denperss skrev ...

Vil dette så sige at computeren er opsat korrekt, og jeg i princippet kan koble fra på telefonen og over på scanneren og så burde det virke ?

I princippet ja. Men dine tests er med 1200 baud signaler, hvor langt de fleste beredskaber anvender 2400 baud, som er mere kritisk at modtage. 1200 baud kan modtages med almindeligt lyd-output mens 2400 baud normalt kræver discriminator-output, men det har du jo også på din scanner.
Nu ved jeg ikke, om du selv har lavet discriminator-output. Hvis det er lavet som beskrevet på link, så er der både normal lyd og discriminator-output i stikket i hver sin kanal. Her skal man så anvende et stereo-stik i scanner-enden og sørge for, at det kun er discriminator-outputtet, der sendes til pc.

Personligt har jeg investeret i et USB-interface: link
Det giver noget bedre resultater end via lydkort.


Tilbage til toppen
Hjemmeside
denperss
tir 07. jan 2020, 08:33
Registeret medlem #6291
Oprettet: man 12. aug 2019, 11:12
Indlæg: 35
Hej Per,
Tak for hurtig svar..

Ja i forhold til tests, så var det den eneste jeg kunne finde på youtube, jeg har PDW til at køre både 1200 og 2400 baud..

I forhold til discriminator, så har jeg gjort det præcis på samme måde som det link du henviser til.
Jeg har ligledes også bestilt et usb interface, det er dog bare ikke kommet med posten endnu :(

Du skriver at man skal anvende et stereo stik, og kun få discriminator outputtet..

Hvordan ved jeg at dette er gjort korrekt? Skal lyde gå på højre eller venstre output ? :)

Jeg kan se at jeg også modtager 2400 signaler, men den afkoder den ikke.. så prøvede youtube bare for at sikre mig at det virkede :)

Tak for hurtig svar!
Tilbage til toppen
JEL
tir 07. jan 2020, 09:16
Registeret medlem #4511
Oprettet: fre 01. apr 2011, 09:27
Sted: Danmark
Indlæg: 177
denperss skrev ...

Hejsa,

Tusind tak for svar :)

Her er lidt billeder af min konfiguration..

link


På den her...

Under 'niveauer' skal du sikre dig at lyden ikke går for højt op. Det er her du sætter 'indspilnings-styrken'.
Du kan se lyd-niveauet på de der små firkanter til højre på den første menu. Hvis de bliver grønne ca halvejs op til midten, så er styrken fin der.

Scanneren skal selvfølgelig levere et signal der hverken er for lavt (Så der er for meget støj med i signalet) eller for højt (Så det bliver for forvrænget)
Men jeg gætter på at et discriminator-output går udenom scanneren's volumen knap, så det er formentlig fint nok.

Men sæt PC'en lyd-styrke sådan så ca halvdelen eller lidt højere bliver grønne når du hører POCSAG signalet.

Og under 'avanceret' skal du så tæt på 44100 (Eller 88200) som muligt. Det er nok ikke alt-afgørende, for min står på 48000 (Windows 7 vil af en eller anden grund ikke gå ned til 44100 og PDW vil ikke gå højere end 44100)

Og nu har du åbenbart ikke nogen tab der hedder noget i stil med 'forbedringer' (Eller 'enhancements') og sidder mellem 'niveauer' og 'avanceret'. Det har jeg af en eller anden grund (Måske din realtek driver ikke er den samme som min) og på den skal man selvfølgelig slå alle lyd-effekter fra undtaget 'DC offset cancel'. Men når du ikke har den menu er det selvfølgelig ikke så relevant :)

Tilbage til toppen
Per H. Nielsen
tir 07. jan 2020, 09:45

Registeret medlem #1
Oprettet: ons 11. jan 2006, 15:35
Sted: Bagsværd
Indlæg: 2933
denperss skrev ...

Du skriver at man skal anvende et stereo stik, og kun få discriminator outputtet..

Hvordan ved jeg at dette er gjort korrekt? Skal lyde gå på højre eller venstre output ? :)

Det står i beskrivelsen:

Using a stereo 3.5 mm plug, the headphone signal is available between the tip and ground. The discriminator output is available between the middle ring and ground.

Så det er midterbenet og stel fra stereo-stikket i scanneren-enden, der skal føres til et mono-stik, som sættes i pc'en.
Tilbage til toppen
Hjemmeside
denperss
tir 07. jan 2020, 15:43
Registeret medlem #6291
Oprettet: man 12. aug 2019, 11:12
Indlæg: 35
Hvad så hvis man bruger et rent mono kabel er dette bedre ?
Tilbage til toppen
Per H. Nielsen
tir 07. jan 2020, 15:51

Registeret medlem #1
Oprettet: ons 11. jan 2006, 15:35
Sted: Bagsværd
Indlæg: 2933
denperss skrev ...

Hvad så hvis man bruger et rent mono kabel er dette bedre ?

Nej for så kortslutter man discriminator-output til stel i scanneren.
Tilbage til toppen
Hjemmeside
denperss
ons 08. jan 2020, 12:33
Registeret medlem #6291
Oprettet: man 12. aug 2019, 11:12
Indlæg: 35
Ok, Så fint,
Per ville du have mulighed for at evt give mig et kald på telefonen?
Tilbage til toppen
Per H. Nielsen
fre 10. jan 2020, 11:50

Registeret medlem #1
Oprettet: ons 11. jan 2006, 15:35
Sted: Bagsværd
Indlæg: 2933
Telefonsupport yder jeg nødig, da jeg helst ser, at andre også kan få gavn af diskussionen og ofte kan det være nødvendigt med lidt research for at kunne svare. Finurligheder ved PDW er ikke min spidskompetance, da det har virket hos mig uden de store sværdslag.
Så spørg endelig mere her.
Tilbage til toppen
Hjemmeside
RH
fre 10. jan 2020, 13:01
Registeret medlem #4667
Oprettet: tir 22. nov 2011, 18:27
Sted: Sjælland
Indlæg: 87
Kan denne tråd hjælpe: link

[ Redigeret fre 10. jan 2020, 13:01 ]
Tilbage til toppen
denperss
tir 14. jan 2020, 19:21
Registeret medlem #6291
Oprettet: man 12. aug 2019, 11:12
Indlæg: 35
Hej igen,
Tusind tak for svar, intet har desværre hjulpet :(
I går fik jeg halvdelen af et genudkald..

Jeg har siden sidst modtaget mit link USB lydkort fra holland.

PDW, er kontrolleret af flere og sat op korrekt efter vejledninger.

- Radioen UBC 75xlt står på båndplan 1. og scanner
- Hollanske usb er forbundet til pc, med driver installeret inden. Pin 1 på off pin 2 på on
- Anvendt lydkabel som fulgte med fra holland.
- Bruger en nosy 1 antenne med 3 meter kabel. (Antennerne er rettet ud efter papir vejledningen.

Jeg modtager dog kun 48 % i PDW - Jeg har dog kun 1500 til sendemasten..

Nogen ideer ???

Er lidt tabt efterhånden..
Tilbage til toppen
Gå til side       >>   

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker dette emne: rss 0.92 Syndiker dette emne: rss 2.0 Syndiker dette emne: RDF
Powered by e107 Forum System

RSS Feeds
Vore forum poster kan syndikeres med rss feeds.
rss1.0
rss2.0
rdf