Oprettet: fre 01. apr 2011, 09:27 Sted: Danmark Indlæg: 92
Som det næppe er forbi-gået de fleste, så er julen ved at komme tæt på og i den forbindelse har jeg forsøgt at scanne efter Jule-manden's eventuelle radio-traffik (I håbe om at lure hvilke gaver han måske har med til mig i år)
Jeg er ikke sikker, men jeg tror måske jeg fangede nogle af han's små hjælpere (dem der passer Rudolf med den røde næse, og hvad han's andre rensdyr nu hedder)
Jeg har lagt et kvarter af radio-trafikken op på youtube.
Ok, jeg ved faktisk ikke med sikkerhed hvem det er der snakker her, men Google-søgninger indikerer at det rent faktisk er rensdyr-passere :) (eller opdrættere, avlere, eller noget i den retning), som skulle holde til i den Russiske arktiske region og bruge gammelt Russisk militær-udstyr lige omkring 3 kHz. Efter sigende (det stod der ihvertfald på nogle af de artikler jeg fandt via google) driver de dem ved hjælp af hånd-drevne el-generatorer, hvor en sidder og 'cykler' generatoren med hænderne mens en anden snakker :) (søg eventuelt på "russian reindeer herders hamradio" hvis du selv vil dykke ned i emnet)
Desværre taler jeg ikke Russisk, så hvad der tales om ved jeg ikke. Så hvis det er jule-manden's naughty-nice liste der kommer frem, så må man godt lige advare :)