bullet Forside
bullet Links
bullet Forum
bullet Software
bullet Scanner FAQ
bullet Lovgivning
bullet Tips, tricks, mods mv.
bullet Forudsigelse af radioforhold
bullet Seneste opdateringer
bullet Arkiv over gamle nyheder
bullet DSI Classic
 
Forums
Dansk Scanner Information :: Forums :: Scannere og radiokommunikation :: Udstyr
 
<< Forrige emne | Næste emne >>
DMRradio scanner hvilken?
Bestyrer: Per H. Nielsen, Alex Tiedemann, dkscan_test, admin
Ophavsmand Indlæg
Benny
man 25. sep 2017, 19:13
Registeret medlem #4782
Oprettet: man 30. jul 2012, 16:14
Sted: Denmark
Indlæg: 167
Hvem har et bud på en god DMR/radio-scanner der ikke koster spidsen af en jetjager? 🤓
Benny A
Tilbage til toppen
Per H. Nielsen
ons 27. sep 2017, 12:45

Registeret medlem #1
Oprettet: ons 11. jan 2006, 15:35
Sted: Bagsværd
Indlæg: 2933
Skal det være en scanner, er det næppe helt billigt. Det billigste er nok en en DMR-radio som f.eks. Tytera MD380 eller efterfølgeren MD390.
Man skal dog være opmærksom på, at en DMR-radio i modsætning til en scanner ikke selv kan søge efter nye frekvenser. Den skal programmeres med de ønskede frekvenser og man skal ligeledes indlægge eksempelvis Color Code og Timeslot. En scanner kan selv finde disse parametre, når den søger.
Men man kan komme ganske langt med programmet DSDPlus til at finde de ønskede oplysninger og dernæst indlægge disse i DMR-radioen.

Den mest oplagte scanner er nok Uniden UBCD3600xlt, da den rent faktisk markedsføres officielt i Europa. Jeg tror desværre ikke, at der er nogen danske forhandlere, der har den i sortimentet. Den er til gengæld blevet populær i f.eks. Norge, hvor der er en del omtale på Facebook-gruppen for Norwegian Scanner Team: link
Der er også en Facebook-gruppe dedikeret til BCD3600: link

Andre relevante scannere kan være de amerikanske modeller fra GRE, Uniden og Whistler: link
De amerikanske Whistler-scannere har da også fundet vej til visse engelske forhandlere f.eks. link


Tilbage til toppen
Hjemmeside
Benny
tor 28. sep 2017, 11:57
Registeret medlem #4782
Oprettet: man 30. jul 2012, 16:14
Sted: Denmark
Indlæg: 167
Tak for info 👍 Jeg holder mig indtil videre bare til DSD-Plus der virker fint. Eneste ulempe er at en computer er nødvendig. Alternativt kan jeg selvfølgelig prøve at spille Lotto 🤓
Tilbage til toppen
Benny
lør 30. sep 2017, 19:24
Registeret medlem #4782
Oprettet: man 30. jul 2012, 16:14
Sted: Denmark
Indlæg: 167
Hvordan er det moms og told hvis man køber fra England ?
Tilbage til toppen
Per H. Nielsen
lør 30. sep 2017, 21:11

Registeret medlem #1
Oprettet: ons 11. jan 2006, 15:35
Sted: Bagsværd
Indlæg: 2933
England er (stadig) med i EU, så der er ingen told. Typisk skal der betales engelsk moms med mindre forhandleren omsætter for så meget til Danmark, at han skal opkræve dansk moms.
Tilbage til toppen
Hjemmeside
Benny
lør 30. sep 2017, 22:00
Registeret medlem #4782
Oprettet: man 30. jul 2012, 16:14
Sted: Denmark
Indlæg: 167
Okay Per. Jeg læste et sted på nettet, at hvis man fx købte en scanner på Amazon, så blev den ikke sendt fra England men direkte fra Kina - og så skal man jo betale både moms og told. Men er der nogen af jer der har købt scanner Amazon og har erfaring med det?
Tilbage til toppen
JEL
ons 13. jun 2018, 04:00
Registeret medlem #4511
Oprettet: fre 01. apr 2011, 09:27
Sted: Danmark
Indlæg: 177
Håber det er ok at stille et relateret spørgsmål i forlængelse af tråden's emne, selvom den har nogle måneder på bagen.

Hvis man vil have en bærbar scanner, når man går tur i byen eller i det lokale stor-center, som kan finde frekvenser, og dekode Ukrypteret snak, på diverse erhvervs-digitale radioer der bliver brugt i disse tider i Danmark... (Eller hvad der nu måtte være af radio-snak. Ideelt set en scanner der kan finde det hele. Også digitale 'amatører' der måtte være i nærheden)

Er "UBCD3600xlt" så stadig toppen-af-poppen?
(Jeg har læst den ikke kan finde digitale sendinger med sin 'close call', men kun analoge, og hvis det passer er det vel ikke så interessant med den model længere?)

Eller er der andre modeller der er bedre? (Venter feks selv på at finde ud af om SDS100 bliver det nye guld-korn, men ved ikke endnu hvordan den vil klare sig i danske forhold. Eller hvordan den's 'close call' vil virke)
Tilbage til toppen
Per H. Nielsen
ons 13. jun 2018, 11:02

Registeret medlem #1
Oprettet: ons 11. jan 2006, 15:35
Sted: Bagsværd
Indlæg: 2933
Jeg har prøvet at søge, men kan ikke finde noget specifikt omkring Close Call på SDS-100. Så indtil videre er det nok sikrest at antage, at det virker nogenlunde som på de tidligere modeller.
Her er problemet, at den metode, der anvendes, ikke detekterer signalerne fra de enkelte radioer, når det handler om DMR. Signaler fra basestationer kan godt detekteres.

Men når man står ude i marken er det jo netop de enkelte radioer, som man er tæt på, der er interessante at detektere.

Bedste løsning til detektering er, efter hvad jeg kan læse mig til, en frekvenstæller som f.eks. Aceco SC-1: link

Tilbage til toppen
Hjemmeside
JEL
ons 13. jun 2018, 22:46
Registeret medlem #4511
Oprettet: fre 01. apr 2011, 09:27
Sted: Danmark
Indlæg: 177
Per H. Nielsen skrev ...

Jeg har prøvet at søge, men kan ikke finde noget specifikt omkring Close Call på SDS-100. Så indtil videre er det nok sikrest at antage, at det virker nogenlunde som på de tidligere modeller.
Her er problemet, at den metode, der anvendes, ikke detekterer signalerne fra de enkelte radioer, når det handler om DMR. Signaler fra basestationer kan godt detekteres.


Tak for info.
Jeg er spændt på hvor længe der går før vi får et rigtigt indtryk af hvordan SDS100 vil virke under 'danske' (Eller europæiske) forhold.


Per H. Nielsen skrev ...

Men når man står ude i marken er det jo netop de enkelte radioer, som man er tæt på, der er interessante at detektere.


Ja, lige præcis. Det var netop en radio man kunne tage med på 'frekvens-safari' jeg selv søger :)
Når man ikke ved på forhånd hvad man leder efter, men bare vil høste hvad der nu måtte falde ned fra himlen :)


Per H. Nielsen skrev ...

Bedste løsning til detektering er, efter hvad jeg kan læse mig til, en frekvenstæller som f.eks. Aceco SC-1: link


Den vej har jeg ikke kigget, men det vil jeg da undersøge nærmere.
Men det smarteste ville selvfølgelig være en radio der selv direkte kunne scanne sig ind på hvad der nu var i nærheden (Og som du selv siger, især hånd-holdte transmissioner er jo netop det interessante når man er ude i felten)

[ Redigeret ons 13. jun 2018, 22:47 ]
Tilbage til toppen
JEL
tor 21. jun 2018, 19:02
Registeret medlem #4511
Oprettet: fre 01. apr 2011, 09:27
Sted: Danmark
Indlæg: 177
Per H. Nielsen skrev ...

Jeg har prøvet at søge, men kan ikke finde noget specifikt omkring Close Call på SDS-100. Så indtil videre er det nok sikrest at antage, at det virker nogenlunde som på de tidligere modeller.


Det tyder på at du får ret i din antagelse :(

I denne tråd snakkes der om det: https://forums.radioreference.com/uniden-tech-support/372188-dmr-simplex.html
Tilbage til toppen
Jens2
søn 24. jun 2018, 10:19
Registeret medlem #3323
Oprettet: tir 07. okt 2008, 22:51
Indlæg: 2
prøv eventuelt at undersøge om denne kan bruges

IC-R30 WIDEBAND COMMUNICATIONS RECEIVER[/u]

The IC-R30 is Icom's latest wideband handheld receiver. Not
only does it receive over a wide (0.1 to 3304.999 MHz)
frequency range in AM, FM, WFM, USB, LSB and CW, but it
can also decode digital modes including P25, NXDN, dPMR,
D-STAR and Japanese domestic DCR .

MAJOR SELLING POINTS
- 0.1?3304.999 MHz Wideband Coverage
- Decodes Various Digital Modes
- Dualwatch Operation
- Dual Band Recording Function
- 2.3 Inch Large LCD and Intuitive User Interface
- Integrated GPS Receiver
- High Speed Scan − 200 Channels/Second
- Contains frequencies of UK D-Star repeaters, UK FM repeaters and
some Broadcast FM stations (UK model only)
- IP57 Waterproof Construction
- USB Charging and PC Connection
- microSD Card Slot for Voice and Data Storage
- Wireless Operation with Optional Bluetooth Headset

Tilbage til toppen
Per H. Nielsen
søn 24. jun 2018, 11:59

Registeret medlem #1
Oprettet: ons 11. jan 2006, 15:35
Sted: Bagsværd
Indlæg: 2933
Jens2 skrev ...

prøv eventuelt at undersøge om denne kan bruges

IC-R30 WIDEBAND COMMUNICATIONS RECEIVER


IC-R30 kan desværre ikke modtage DMR og jeg tror heller ikke den har noget, der minder om CloseCall.
Tilbage til toppen
Hjemmeside
signalspan
søn 24. jun 2018, 17:37
Registeret medlem #4366
Oprettet: fre 19. nov 2010, 19:37
Sted: Karlstad, Sverige
Indlæg: 116
Uniden SDS100 har "Close call".

Fra siden 7 i (draft-)manual:
"Close Call © RF Capture Technology ? Lets you set the scanner so it detects and provides
information about nearby radio transmissions. Close Call Do-not-Disturb checks for Close Call
activity in between channel reception so active channels are not interrupted."
Tilbage til toppen
Per H. Nielsen
søn 24. jun 2018, 17:56

Registeret medlem #1
Oprettet: ons 11. jan 2006, 15:35
Sted: Bagsværd
Indlæg: 2933
signalspan skrev ...

Uniden SDS100 har "Close call".

Ja det har vi på intet tidspunkt været i tvivl om. Spørgsmålet har været, om det ligesom på de øvrige Uniden-scannere ikke fungerer med DMR simplex og DMR uplink. Det er blevet bekræftet, at det forholder sig sådan.
Tilbage til toppen
Hjemmeside
 

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker dette emne: rss 0.92 Syndiker dette emne: rss 2.0 Syndiker dette emne: RDF
Powered by e107 Forum System

RSS Feeds
Vore forum poster kan syndikeres med rss feeds.
rss1.0
rss2.0
rdf