bullet Forside
bullet Links
bullet Forum
bullet Software
bullet Scanner FAQ
bullet Lovgivning
bullet Tips, tricks, mods mv.
bullet Forudsigelse af radioforhold
bullet Seneste opdateringer
bullet Arkiv over gamle nyheder
bullet DSI Classic
 
Forums
Dansk Scanner Information :: Forums :: Scannere og radiokommunikation :: Antenner
 
<< Forrige emne | Næste emne >>
Dimensionering af Yagi antenne
Bestyrer: Per H. Nielsen, Alex Tiedemann, dkscan_test, admin
Ophavsmand Indlæg
gjesing
man 23. aug 2010, 11:55
Registeret medlem #1522
Oprettet: lør 03. feb 2007, 17:51
Indlæg: 37
Jeg er ved at dimensionere en 5 elements Yagi antenne til 127. MHz. (Fly frekvenser)
For at gøre det "nemmere" har jeg købt en alm FM (88-108 MHZ) Yagi 5 elements antenne på internettet med folder dipol. Den er jeg så ved at skære til/afkorte så den kan passe til 127 MHZ.
Der findes flere steder på nettet hvor man kan beregne længde af direktor/dipol/reflektor på en Yagi antenne til den ønskede frekvens. Afstanden mellem direktor/dipol/reflektor er der også formler for, - som viser at afstanden mellem elementerne på bommen er ens til en given frekvens.
Imidlertid er de Yagi antenner man køber færdige hos forhandlerne, med forskellige afstande mellem elementerne. Jeg vil gerne bruge den samme bom som er fulgt med den antenne jeg har købt, og efterlyser hvordan man beregner afstanden mellem elementerne som åbenbart skal være forskellig ved færdig købte antenner.
Hilsen Gjesing
Tilbage til toppen
Tajs
man 23. aug 2010, 14:28
Registeret medlem #3260
Oprettet: søn 07. sep 2008, 10:36
Sted: Odense
Indlæg: 46
Hejsa fandt et program som en dansker har lavet til beregning af yagi antenner.
http://www.ibrefer.dk/downloads/winyagi/WinYagi.zip

[ Redigeret man 23. aug 2010, 16:30 ]
Tilbage til toppen
tomyota
man 23. aug 2010, 14:48
Registeret medlem #807
Oprettet: ons 12. jul 2006, 14:49
Sted: Nørrebro
Indlæg: 155
linket virker ikke
Tilbage til toppen
tomyota
man 23. aug 2010, 15:04
Registeret medlem #807
Oprettet: ons 12. jul 2006, 14:49
Sted: Nørrebro
Indlæg: 155
fandt lige ud af at det kan kopieres over i adresselinien.
et ganske fint program som Per sikkert kendte i forvejen
Tilbage til toppen
gjesing
man 23. aug 2010, 15:05
Registeret medlem #1522
Oprettet: lør 03. feb 2007, 17:51
Indlæg: 37
Hej Tajs og Thomyota
Det nævnte LINK kender jeg godt, men som skrevet i mit spørgsmål, så beregner dette program med fast afstand mellem elementer. Jeg er ude efter at finde en beregning jeg kan bruge når producentens antenne er med forskellig afstand imellem elementer.
(Hvis Linket ikke virker er det nok fordi din adressen er forkert, - programmer skal nemlig først downloades)
Hilsen Gjesing
Tilbage til toppen
Tajs
man 23. aug 2010, 15:18
Registeret medlem #3260
Oprettet: søn 07. sep 2008, 10:36
Sted: Odense
Indlæg: 46
Det er jeg ked af gjesing det var mig der var for hurtig til at læse det igennem :) sorry :)
Tilbage til toppen
Per H. Nielsen
man 23. aug 2010, 16:39

Registeret medlem #1
Oprettet: ons 11. jan 2006, 15:35
Sted: Bagsværd
Indlæg: 2933
gjesing skrev ...

(Hvis Linket ikke virker er det nok fordi din adressen er forkert, - programmer skal nemlig først downloades)

Linket fejlede fordi det ikke var oprettet rigtigt. Når man laver et link her i forum, kan man bruge to metoder:

  • Indsætte URL'en direkte. Så vil det blive vist som teksten link der er klikbar

  • Markere en tekst f.eks. URL-teksten og klikke på linksymbolet nedenunder editorvinduet. Herefter skal man manuelt skrive den ønskede URL ind i stedet for teksten 'hyperlink url'.


Jeg har rettet det oprindelige indlæg, så linket nu virker.
Tilbage til toppen
Hjemmeside
Max.
man 23. aug 2010, 21:01
Registeret medlem #2000
Oprettet: tor 26. jul 2007, 20:14
Sted: JO45WU
Indlæg: 480
Hvad vil du med en yagi til flybåndet ?

Og man kan ikke bruge målene fra færdige antenner
da de har en anden impedans end vi ønsker.

Du kan beregne en online
link
Tilbage til toppen
Hjemmeside
gjesing
tir 24. aug 2010, 11:59
Registeret medlem #1522
Oprettet: lør 03. feb 2007, 17:51
Indlæg: 37
Til OZ7AFF
Jeg skal bruge antennen til aflytning af den radiokommunikation der udsendes fra en lufthavn som ligger 55 km fra min bopæl. Hertil mener jeg at en Yagi antenne er egnet.
Du skriver man ikke kan bruge målene fra færdige antenner, - det er jo netop derfor jeg efterlyser beregningsmetoder så jeg kan tilpasse antennen.
Hilsen Gjesing
Tilbage til toppen
Max.
tir 24. aug 2010, 14:07
Registeret medlem #2000
Oprettet: tor 26. jul 2007, 20:14
Sted: JO45WU
Indlæg: 480
Hej Gjesing
Min tanke var bare at en yagi er jo meget retningsbestemt og derfor ikke den optimale løsning til flyradio. Men hvis du kun vil lytte til tower, ja kan det være en ok løsning.
Færdige antenner er ofte lavet som 75 ohm, og vi der lytter på kommunikationsanlæg, ja vi bruger 50 ohm. Man tilpasser en foldet dipol til de 75 ohm ved at bruge en balun og så flytter man lidt på direktorene så impedansen bliver optimal. Til 50 ohm er det mest almindeligt at bruge en åben dipol da den har 50 ohm som tilslutningsimpedans.
Der findes en masse steder på nettet man kan beregne yagi antenner og man kan også hente små programmer til opgaven.
Hent programmet her og læs lidt på hjemmesiden,
link
med det program bør du kunne ombygge din FM antenne uden de store problemer.

[ Redigeret tir 24. aug 2010, 14:08 ]
Tilbage til toppen
Hjemmeside
Max.
tir 24. aug 2010, 14:07
Registeret medlem #2000
Oprettet: tor 26. jul 2007, 20:14
Sted: JO45WU
Indlæg: 480
Glemte naturligvis linken, sorry:

link
Tilbage til toppen
Hjemmeside
gjesing
ons 25. aug 2010, 13:34
Registeret medlem #1522
Oprettet: lør 03. feb 2007, 17:51
Indlæg: 37
Til OZ7AFF
Tak for info
Hilsen Gjesing
Tilbage til toppen
nikitosefrem84
ons 19. okt 2016, 15:21
Registeret medlem #5352
Oprettet: ons 19. okt 2016, 15:19
Indlæg: 1
Beregningen af ​​afstanden mellem byerne Danmark på verdenskortet.

Denne regnemaskine - link
beregne afstanden mellem byerne vil altid hjælpe nogen
der ønsker at kende den nøjagtige afstand mellem byer og lande i verden.

Beregningen af ​​afstanden på kortet af verden er mulig!
I en lige linje - som hvis du flyver i et fly.
På vejene - altid vælge den mest optimale rute ad vej.
Gåture - beregningen af ​​afstanden udføres på offentlige veje med en hastighed på 5 kilometer i timen.
Cykling - beregningen af ​​afstanden udføres på offentlige veje med en hastighed på 20 kilometer i timen.

Vores lommeregner kan beregne en rute udelukkende på gratis veje
i hvilket tilfælde vil du ikke nødt til at betale for rejse på vejene, som er velkendt i Europa
næsten alle betalingsveje, men der er også gratis - og så denne rute kun vil
toll-free veje.

Vores beregning afstand lommeregner vil give dig yderligere oplysninger: omtrentlig rejsetid, pris og mængde brændstof
du potramite på denne rute, distance killometrah.

Du kan også oprette en kompleks rute, som vil passere gennem kun de byer, som du har brug for
Du kan tilføje op til 10 mellemliggende byer og din rute vil blive bygget gennem dem.

Vores afstand regnemaskine til beregning har yderligere områder, hvor du vil være i stand til
angive, hvor mange liter brændstof dit køretøj forbruger på en 100 km vej og angive prisen på brændstof pr 1 liter.

På kortet af verden vil vise en detaljeret rute, hvor du vil være i stand til at overveje det i detaljer, ud over
på ruten kort vil du modtage detaljerede instruktioner, hvor du går og hvor man kan slå med alle vejskilte.

Nyd din brug!
Tilbage til toppen
felix
fre 21. okt 2016, 21:38
felix
Registeret medlem #3844
Oprettet: ons 12. aug 2009, 11:01
Indlæg: 29
Jeg kører med en yagi til ekka approach, og har gode erfaringer med det. Resultatet er en bedre modtagelse af jordstationen og fly på jorden. Og stadig fornuftigt modtagelse af fly i luften.

/Lars
Tilbage til toppen
 

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker dette emne: rss 0.92 Syndiker dette emne: rss 2.0 Syndiker dette emne: RDF
Powered by e107 Forum System

RSS Feeds
Vore forum poster kan syndikeres med rss feeds.
rss1.0
rss2.0
rdf