bullet Forside
bullet Links
bullet Forum
bullet Software
bullet Scanner FAQ
bullet Lovgivning
bullet Tips, tricks, mods mv.
bullet Forudsigelse af radioforhold
bullet Seneste opdateringer
bullet Arkiv over gamle nyheder
bullet DSI Classic
 
Forums
Dansk Scanner Information :: Forums :: Andet :: Nyhedsdebat
 
<< Forrige emne | Næste emne >>
SINE lukker landets største - og første - 112-side
Bestyrer: Per H. Nielsen, Alex Tiedemann, dkscan_test, admin
Ophavsmand Indlæg
Per H. Nielsen
tor 31. mar 2011, 13:20

Registeret medlem #1
Oprettet: ons 11. jan 2006, 15:35
Sted: Bagsværd
Indlæg: 2933
Med beredskabets overgang til det digitale SINE-kommunikationsnet er det blevet umuligt at aflytte brandvæsenets og politiets radioer, og samtidig er de fleste brandvæsener gået over til digitale udkaldesystemer, som også er vanskelige at afkode. Det har ramt fotografer og journalister, der ikke længere kan følge med i, hvornår beredskabet rykker ud - og de mange 112-hjemmesider er særligt hårdt ramt. Nu er landets ældste og største 112-hjemmeside så lukket ned, og SINE angives som årsagen.

Læs artiklen på Beredskabsinfo: link
Tilbage til toppen
Hjemmeside
Henrik-P
tor 31. mar 2011, 17:52
Registeret medlem #4510
Oprettet: tor 31. mar 2011, 17:47
Indlæg: 9
Ja der må være nogen af de 112 sider der får hjælp "indefra", siden de fortsat kan levere billeder fra skadestederne!

Jeg håber ikke det er alt for off-topic, men hvis man kigger på f.eks København - hvad er der så af muligheder for pressefolk at lytte til?
Jeg kunne se at Københavns Brandvæsens radiokommunikation er overgået til falck, så kan man vel ikke engang høre lægens udkald?
Og politiet er jo helt udelukket efterhånden.

Jeg har ikke brugt min scannere i en del år, og nu har jeg fundet en frem, men jeg er i tvivl om der er noget at lytte på?

De bedste hilsner

Henrik
Tilbage til toppen
Per H. Nielsen
tor 31. mar 2011, 18:17

Registeret medlem #1
Oprettet: ons 11. jan 2006, 15:35
Sted: Bagsværd
Indlæg: 2933
I København er mulighederne stadig relativt gode.
Københavns Brandvæsen bruger stadig deres gamle radiosystem på 81 MHz og de fleste andre brandvæsener kalder stadig ud på gammeldags vis.
Ambulancerne bruger stadig Falcks radiosystem, men det er formentlig kun et spørgsmål om tid inden de går over til SINE og 3G.
Selv politi kan man lytte lidt til, da både Station Amager og Bellahøj stadig kommunikerer delvist på THOR.
Tilbage til toppen
Hjemmeside
william
tor 31. mar 2011, 18:56
williboy
Registeret medlem #3885
Oprettet: ons 09. sep 2009, 20:05
Sted: Sønderjylland
Indlæg: 128
Per H. Nielsen skrev ...

Københavns Brandvæsen bruger stadig deres gamle radiosystem på 81 MHz



Kommer udkald også på denne frekvens? Eller er det kun kommunikation mellem vognene og vagtcentral?
Tilbage til toppen
Per H. Nielsen
tor 31. mar 2011, 19:07

Registeret medlem #1
Oprettet: ons 11. jan 2006, 15:35
Sted: Bagsværd
Indlæg: 2933
Københavns Brandvæsen bruger slet ikke udkald via radio, da de ikke har nogen deltidsbrandfolk.
Tilbage til toppen
Hjemmeside
william
tor 31. mar 2011, 20:54
williboy
Registeret medlem #3885
Oprettet: ons 09. sep 2009, 20:05
Sted: Sønderjylland
Indlæg: 128
Hvordan kommer udkaldene så? Er ret nysgerrig.
Tilbage til toppen
Per H. Nielsen
tor 31. mar 2011, 21:34

Registeret medlem #1
Oprettet: ons 11. jan 2006, 15:35
Sted: Bagsværd
Indlæg: 2933
william skrev ...

Hvordan kommer udkaldene så? Er ret nysgerrig.

De kommer som stationsudkald, der ikke kører via radio og derudover har brendkøretøjerne SINE-baserede dataterminaler. Er vognene ude at køre kommer der typisk almindeligt opkald, hvor de får meldingen overleveret.
Tilbage til toppen
Hjemmeside
william
tor 31. mar 2011, 22:22
williboy
Registeret medlem #3885
Oprettet: ons 09. sep 2009, 20:05
Sted: Sønderjylland
Indlæg: 128
Tak for info.
Tilbage til toppen
MrKlister
fre 01. apr 2011, 07:21
Registeret medlem #3004
Oprettet: tir 06. maj 2008, 23:16
Indlæg: 74
Der vil jeg ikke give dig helt rart Peter ! ... Og dog ..

Nu er jeg en af de " heldige " der kan høre KBH selv om jeg boer flere km fra dem ... ! De spiller en lille lyde når de rykker ud - men ingen tale ! Talen kommer første når vagtcentralen spøger ind til om de har fået adressen og det er her man så også lige få lidt info, hvor det er sket og hvad det er.... MEN MAN SKAL LYTTE GODT EFTER for de siger det kun 1 gang ! Og så kommer der faktisk også en Tilbagemelding, fra ISL, til vagt centralen, om hvad det er der ude på skade stedet !

[ Redigeret fre 01. apr 2011, 07:25 ]
Tilbage til toppen
Hjemmeside
Per H. Nielsen
fre 01. apr 2011, 08:06

Registeret medlem #1
Oprettet: ons 11. jan 2006, 15:35
Sted: Bagsværd
Indlæg: 2933
MrKlister skrev ...

Talen kommer første når vagtcentralen spøger ind til om de har fået adressen og det er her man så også lige få lidt info, hvor det er sket og hvad det er.... MEN MAN SKAL LYTTE GODT EFTER for de siger det kun 1 gang !

Det er korrekt og det er da også en af grundene til, at pressen i København stadig kan følge lidt med. Men det er formentlig kun en stakket frist.
Når der tales om udkald menes sædvanligvis det første kald, der alarmerer brandfolkene. Det kommer som nævnt ikke via radio hos Københavns Brandvæsen.

Tilbage til toppen
Hjemmeside
Ulf Larsen
fre 01. apr 2011, 16:45
Registeret medlem #2437
Oprettet: søn 28. okt 2007, 17:46
Sted: Klovborg
Indlæg: 12
Per H. Nielsen skrev ...

Med beredskabets overgang til det digitale SINE-kommunikationsnet er det blevet umuligt at aflytte brandvæsenets og politiets radioer, og samtidig er de fleste brandvæsener gået over til digitale udkaldesystemer, som også er vanskelige at afkode. Det har ramt fotografer og journalister, der ikke længere kan følge med i, hvornår beredskabet rykker ud - og de mange 112-hjemmesider er særligt hårdt ramt. Nu er landets ældste og største 112-hjemmeside så lukket ned, og SINE angives som årsagen.

Læs artiklen på Beredskabsinfo: link



Han sagde til mig at han vil få en SINE radio fra brandvæsen og Falck, så jeg forstår ikke den udtalelse han kommer med.
Tilbage til toppen
Hjemmeside
Per H. Nielsen
fre 01. apr 2011, 17:25

Registeret medlem #1
Oprettet: ons 11. jan 2006, 15:35
Sted: Bagsværd
Indlæg: 2933
Ulf Larsen skrev ...

Han sagde til mig at han vil få en SINE radio fra brandvæsen og Falck, så jeg forstår ikke den udtalelse han kommer med.

Han fik den nok ikke :-)
Tilbage til toppen
Hjemmeside
Morten.S
fre 01. apr 2011, 17:33
Registeret medlem #464
Oprettet: søn 09. apr 2006, 21:29
Indlæg: 933
Ulf Larsen skrev ...

Per H. Nielsen skrev ...

Med beredskabets overgang til det digitale SINE-kommunikationsnet er det blevet umuligt at aflytte brandvæsenets og politiets radioer, og samtidig er de fleste brandvæsener gået over til digitale udkaldesystemer, som også er vanskelige at afkode. Det har ramt fotografer og journalister, der ikke længere kan følge med i, hvornår beredskabet rykker ud - og de mange 112-hjemmesider er særligt hårdt ramt. Nu er landets ældste og største 112-hjemmeside så lukket ned, og SINE angives som årsagen.

Læs artiklen på Beredskabsinfo: link



Han sagde til mig at han vil få en SINE radio fra brandvæsen og Falck, så jeg forstår ikke den udtalelse han kommer med.



ulf nu skal du ikke tro på alt hvad du høre for det var også fremme under cop 15 at Danmarks Radio ville få udleveret til SINE terminal til at men skete det jeg det gjore det ikke

Vejle brandvæsen vil højst tilmelde ham sms ordning hvis alle Cheferne siger god for det og det er ikke alle der gør det.

kan faktisk slet ikke forstå han er gået sådan i baglås fordi de fleste af udkaldne kommer også på 168.175 til vejle det har jeg hørt flere gange

og er man bare lidt sted kendt kan man godt tyde adresserne
Tilbage til toppen
Ulf Larsen
fre 01. apr 2011, 19:21
Registeret medlem #2437
Oprettet: søn 28. okt 2007, 17:46
Sted: Klovborg
Indlæg: 12
Jeg troede heller ikke på ham det med SINE radio og det er der for jeg ikke forstår at han har lukket ned, når han er så stedet kendt.

Men det er hans valg med at "opgive" sin side.

[ Redigeret fre 01. apr 2011, 19:25 ]
Tilbage til toppen
Hjemmeside
Morten.S
fre 01. apr 2011, 23:43
Registeret medlem #464
Oprettet: søn 09. apr 2006, 21:29
Indlæg: 933
Ulf Larsen skrev ...

Jeg troede heller ikke på ham det med SINE radio og det er der for jeg ikke forstår at han har lukket ned, når han er så stedet kendt.

Men det er hans valg med at "opgive" sin side.


lige præcis hvis han virkelig ville skulle han jo nok få siden kørt vidre
Tilbage til toppen
 

Gå til:     Tilbage til toppen

Syndiker dette emne: rss 0.92 Syndiker dette emne: rss 2.0 Syndiker dette emne: RDF
Powered by e107 Forum System

RSS Feeds
Vore forum poster kan syndikeres med rss feeds.
rss1.0
rss2.0
rdf