Piloterne var nødt til at bruge deres civile mobiltelefoner under aktionen. Under dårligere vejrforhold eller i andre situationer, kunne det have været fatalt.
Hvis mobilnettet ikke virker i dårlig vejr så virker SINE nok heller ikke. Jeg tror bare politidirektør Peter Møller Nielsen snakker for sin syge moster.
Oprettet: ons 11. jan 2006, 15:35 Sted: Bagsværd Indlæg: 2962
Han snakker formentlig for sin syge moster. Redningshelikoptrene er mig bekendt stadig udstyret med god gammeldags analog politiradio. De kunne med andre ord have etableret perfekt kommunikation på en af de eksisterende simplex-kanaler. Når de ikke kan finde ud af noget så simpelt, hvordan vil det mon så gå med SINE, som er væsendligt mere kompliceret?
Oprettet: søn 12. feb 2006, 10:43 Sted: Skive, Midt- og vestjylland Indlæg: 191
Hej...
Ja, jeg kan da bekræfte at de nye helikoptere stadig har både falck- og analog politiradio (og også en mobiltelefon) monteret, så der burde kunne kommunikeres uden brug af private telefoner ;o)
EH-101 helikopterne - som jo nu helt har afløst S-61 er ud over vhf og vhf/uhf radio til flykomm. udstyret med en thor MTS2000 med topdisplay som sidder ved systemoperatøren - det er en bærbar radio der er monteret så toppen med drejeknapper og display er det eneste synlige - til rådighed er flg. kanaler: 61-66, 70-78 og 22 (Bornholm). På falck siden er den udstyret med en ap2000 radio med alle Falcks vagtcentraler i - og alle ap2000 radioerne i helikopterne (også de nu pensionerede S-61) har Falck kaldenr. 1599 - og et thor kaldenr. der starter med 88-xxx. yderligere er mobiltlf monteret - hvor de sidste 3 tal i telefonnummeret er halenummeret på helikopteren for letheds skyld.
Jeg hørte engang en EH-101 komme indover Viby J fra skejby sygehus, den tog lige et skarpt sving ind over viby da den havde set en voldsom gårdbrand, og pludslig hørte jeg den kaldte op til P2 og spurgte om der var noget den kunne være behjælpelig med, og så var der lidt kumunikation frem og tilbage.