Oprettet: tor 19. nov 2009, 09:21 Sted: Gilleleje Indlæg: 8
Hvilken type antenne - af de eksisterende slags - kan benyttes til forsøgsvist hentning af TETRA kommunikation ?
Jeg har Tetra radioer og skal nu i gang med en - måske håbløs - kamp for at få hul på en eller anden måde, derfor behøver jeg en bilantenne til det danske SINE net og mål for en base antenne.....
Jeg ved nada om antenner, men lidt om computere - så hjælp modtages med kyshånd !
OZ7AE skrev ...
Du bør nok sætte dig ind i, hvordan TETRA og SINE fungerer.Det burde kunne trække dig ud af den fantasiverden du vist befinder dig i! ;-)
Tja, med den holdning så når vi stensikkert aldrig nogen steder !
Husk på den gang ingen kunne bryde ind på din netbank - men alligevel gjorde det Husk på den gang ingen kunne kopiere dit kreditkort - men alligevel gjorde det Husk på den gang ingen kune lave falske VIASAT kort - men alligevel gjorde det
Masser af eksempler findes på ting som man aldrig ville kunne bryde - men alligevel gjorde...så lad os nu se ad.....
ja vi håber sikkert alle på der kommer nogen tetra scannere med tiden men hvis man bryder koderne så er de så snu bare lige at lave dem om og så kan man jo starte forfra med at bryde dem og sådan køre det igen og igen vi må nok bare indse at løbet nok snart er kørt
Oprettet: søn 01. nov 2009, 09:11 Sted: Bylderup-bov Indlæg: 12
stående bifald til Tetra - stinker .... dejligt at se man ikke er alene med håbet og ikke mindst troen og nej nej og atter nej gider ikke nogen længere diskution omkring om det en dag vil være muligt i har jeres mening og jeg min.... naturligvis kommer til at kunne aflyttes :o) så tetra-stinker held og lykke med projektet :o) mvh Rene`
ok ikke mange sekunder jeg kunne holde mig fra tasterne omkring emnet ...beklager *GG* lad os nu sigde man kunne modtage en digital sendning krypteret , optog den og fik den ind i sin pc , ville man så mon kunne finde et program på nettet som ville kunne afkode den konkrete sendning altså en ikke live sendning ? mvh René ps det burde jo være noget som virkelig vækkede radioamatør ånden *S*
Man har tidligere aflyttet direkte TETRA i tyskland, engang i 2006, via en bærbar pc og lidt antenner....
Det som er humlem er at få fundet div grupper, opbygningen af grupper osv og herefter knokle med selve afkodningen.
Det tager tid og er ikke let - men når man kan se gratis VIASAT via et stik på computeren sat i kortlæseren trods deres sikkerhed - så kan man også kvase TETRA......det er et spørgsmål om tid og indsats.
Bøvlet er at størstedelen af komm ryger fra mast til mast og altså ikke ud over det hele som det gamle system, man kommer næppe til at kunne logge sig på SINE nettet nogensinde uden at PET står udenfor døren 5 minutter efter - men der bør kunne findes en afkodning af signalerne selvom det jo reelt kører i små pakker og derfor er ultra følsomt, ligesom vores GMS mobiltelefoner.
Ihvertfald er der da noget at lege med nu og udfordring !!
PS: jeg er glad betalende VIASAT kunde - men kender det fikse system for dem som gider snyde....
Oprettet: ons 17. jun 2009, 16:10 Sted: aabenraa Indlæg: 295
Tetra-Stinker skrev ...
Hvilken type antenne - af de eksisterende slags - kan benyttes til forsøgsvist hentning af TETRA kommunikation ?
Jeg har Tetra radioer og skal nu i gang med en - måske håbløs - kamp for at få hul på en eller anden måde, derfor behøver jeg en bilantenne til det danske SINE net og mål for en base antenne.....
Jeg ved nada om antenner, men lidt om computere - så hjælp modtages med kyshånd !
Oprettet: ons 11. jan 2006, 15:35 Sted: Bagsværd Indlæg: 2960
Tetra-Stinker skrev ...
Man har tidligere aflyttet direkte TETRA i tyskland, engang i 2006, via en bærbar pc og lidt antenner....
Men det var ukrypteret Tetra, der dengang var tale om. Det lykkedes således ikke at aflytte f.eks. det hollandske C2000, der ligesom SINE er krypteret.
Tetra-Stinker skrev ...
Det tager tid og er ikke let - men når man kan se gratis VIASAT via et stik på computeren sat i kortlæseren trods deres sikkerhed - så kan man også kvase TETRA......det er et spørgsmål om tid og indsats.
Der er dog nogen væsentlige forskelle i forudsætningerne:
Udstyret til betalings-tv findes overalt hjemme hos folk i fungerende udgaver med originalkort. Man har derfor en god reference til, hvordan det skal fungere. Hvor mange hackere har lige adgang til en fungerende SINE-terminal, der er koblet officielt på nettet?
Der er kommercielle interesser forbundet med at kunne tilbyde piratløsninger til betalings-tv. Ofte opstår hobby-løsningerne ved at hacke kommercielle piratkortløsninger.
De store kommercielle interesser har ihvertfald tidligere betydet, at inside information er lækket fra kortproducenter mv. til producenterne af piratløsninger.
Hvor interessant det end vil være for os, at komme til at lytte med på f.eks. SINE, så er der sammenlignet med betalings-tv ikke rigtig noget kommercielt potentiale. Der er simpelthen for få, der i sidste ende vil betale for en løsning.
klart nok interressen for skanner aflytning kontra modtagning af betallingstv ( GRATIS ) så vinder interressen betallingstv stort :O(
lad os lige drømme i et par sekunder ... omkring muligheden for aflytning af SINE.... lad os nu sigde jeg kom imorgen her på siden og offentlig gjore at nu havde jeg fundet ud hvordan man aflyttede en krypteret sendning , ville jeg så ikke komme i konflikt med lovgivende ? og v må Per have opskriften til at stå på hans side?
René skrev ...
lad os nu sigde man kunne modtage en digital sendning krypteret , optog den og fik den ind i sin pc , ville man så mon kunne finde et program på nettet som ville kunne afkode den konkrete sendning altså en ikke live sendning ?
Kan man gå ind i en hælebar på Strøget og købe en nøgle, der passer til dankortautomaten i banken overfor? Det er sådan set en omskrivning af dit spørgsmål.
Du kan muligvis godt finde et program, som kan prøve sig frem for at finde den rigtige nøgle. Den metode har naturligvis været foreslået med jævne mellemrum lige siden politiet begyndte at anvende kryptering tilbage i midten af 90'erne. Jeg gengiver nedenfor et svar, jeg tidligere har skrevet i en nyhedsgruppe. Det er altså ikke et direkte svar til kommentarerne i denne tråd:
Nej du har faktisk ikke misforstået noget, men du kommer slet ikke ind til sagens kerne: Hvordan man bryder et optaget signal dvs. finder den krypteringsnøgle, der er anvendt.
Det er korrekt, at kender man først krypteringsmetoden og den anvendte nøgle samt detaljerne omkring radiooverførslen, så er det formentlig en rutineopgave at lave et program, der afkoder. Fuldstændig ligesom det ikke er noget problem at få adgang til en bankboks, hvis man har de nødvendige koder og nøgler - men hvordan skal man lige få dem?
Hvis du kan angive en metode, hvorpå du afgør om en nøgle er den rigtige, så kan du i princippet finde den rigtige ved at prøve dig frem. I så fald er det interessante spørgsmål: Hvor mange nøgler kan du nå at teste på f.eks. 1 sekund? Har du svaret på det, så kan du lave et skøn over, hvor længe det tager, da man statistisk set skal teste halvdelen af de mulige nøgler før man finder den rigtige.
En 128 bits kryptering har 340282366920938463463374607431768211456 mulige nøgler så der skal i gennemsnit testes halvdelen dvs. 170141183460469231731687303715884105728 før man er i mål.
Lad og antage, at du har en hurtig PC med 4 GHz clockfrekvens og at du (helt utopisk) kan teste en nøgle for hver clockcycle, dvs 4 milliarder nøgler i sekundet. Så tager det 170141183460469231731687303715884105728/4000000000 = 85070591730234615865843651857 sekunder at komme igennem halvdelen af nøglerne. Det svarer til 2697570767701503547242 år hvilket svarer til ca. 179838051180 gange universets alder.
Der er med andre ord nok behov for en anden metode til at finde nøglerne
Løsningen er folk med viden om opbygningen i tetra, krypteringen, muligvis adgang til software osv......og politiets kryptering på THOR er altså brudt for længe siden af pressefolk, men naturligt nok ikke udbredt da det blot ville medføre at det ville blive ændret - og så skulle de starte forfra.....
Nu vil jeg ikke råbe op om hvad jeg pusler med.....men lad os nu se, hver gang man opfinder noget som er helt sikkert så indhenter udviklingen tingene.
Som eksemplet med 128 bits kryptering - det var jo ikke den første man lavede, ejheller nr 10 eller 20...men er blot den seneste hvor det blot er et spørgsmål om hvornår man behover det 3 - 8 dobbelte fordi løsningen er fundet på 128 bit.
Udviklingen går stærkt - og det er sjovt at pille i det umulige !!!
åha alle de tal :o)
skal jules verne trækkes frem igen , hans fiktionsbøger blev kun betragte som underholdning og var sikkert også ment som dette, men tænk bare disse fantasi historier idag er mulige. hvis nogen skulle være i tvilv om hvilke historie han skrev i slutning af 1800tallet og startenaf 1900tallet , så kort ( rejsen til månen, en verdens omsejling under havet , jorden rundt på 80dage osv)
og så tænker folk nok hva F.... skal det nu bruges til , somend ikke andet end at jeg og tilsyneladende flere andre tror på at en dag bliver det muligt at aflytte / bryde en krypteret sendning.
nå så lidt tal : nu har Per jo to gange brugt tal mod min holdning selvfølgelig kun for at synlig gøre hvor forkert min holdning / håb er for emnet så fair nok :O) men alle ved jo at teknoligien skrider frem i kanon fart .....
så der er håb for fremtiden omkring udregnings hastigheden :
Ifølge Vnunet.com estimerer forskerne, at den nye supercomputer får en ydelse på 200 petaflops (floating point operations per second), hvilket er det samme som 200 millioner milliarder kommatalsberegninger per sekund. Endnu er ingen anden supercomputer nået over en petaflops.
supercomputeren kommer :O) , der er kun et par problemmer omkring størelse og energiforbrug ..
Lad det være sagt med det samme: Jeg håber da også på, at det engang bliver muligt at lytte med igen. Jeg har bare valgt at forholde mig realistisk mig til tingene ud fra hvad vi ved i dag og ikke mindst hvad erfaringen tidligere har været med overgang til digitale og krypterede teknologier f.eks. da mobiltenefonerne blev digitale.
Jules Verne kan jeg desværre ikke bruge til meget i den henseende :-)
Teknologien skrider selvfølgelig frem i kanon fart, men det gælder altså begge sider. Det er jo sådan, at fordi vi får bedre og bedre muligheder for at bryde krypteringer, så står teknologien, der laver krypteringssystemerne, ikke stille. Og husk på, at øger man længden af en krypteringsnøgle med 1 bit, så fordobler man antallet af mulige nøgler.
Hvad forskere estimerer angående hastigheden på supercomputere i fremtiden er interessant, men næppe særlig relevant for os scannerlytteres mulighed for at komme til at aflytte krypterede transmissioner.
Nu kan man så komme med hånlige bemærkninger omkring Staten Danmark og den enorme hastighed den opererer med :-)
Det er jo kun få år siden at politiet skiftede fra engangskameraer og til....2 MP digitalkameraer !!
Derudover var der en stor skandale omkring politiets datasystem (husker ikke navnet nu..) som absolut ikke fungerede og så kan vi lige tænke over hvor mange millioner der er smidt i SINE, og så er det system som DK indfører jo allerede "forældet" i en del henseender.
Udover det - så er der også selve sporten i at finde et hul i tingene, sådan har det altid været :-)
Oprettet: man 03. aug 2009, 08:28 Sted: Lyngby Indlæg: 90
Der er da nogle rundt om der er dygtige og gør et godt stykke arbejde for at komme lidt tætterer på de digitale signaler. Men her er de dog kommet for tæt på, og projektet stoppes tilsyneladende....